Luistercijfers ochtend: 538 nog steeds 1 ondanks vertrek Evers

Radio 538 is nog steeds marktleider in de ochtend ondanks het vertrek van Edwin Evers. Wel heeft het landelijke radiostation, zoals verwacht flink ingeleverd. NPO Radio 2 is inmiddels opgeklommen naar de tweede plaats.

Luistercijfers ochtend: 538 nog steeds 1 ondanks vertrek Evers Dit blijkt uit analyse van de luistercijfers op werkdagen van 6-9 uur van het Nationaal Luisteronderzoek (NLO) door Radio.NL.

Sta op met 538
Met het stoppen van Edwin Evers worden de kaarten in de ochtend momenteel opnieuw geschud. Frank Dane heeft de loodzware taak om in de voetsporen van Evers te treden op 538. En het kon natuurlijk niet anders dan dat het radiostation terrein zou verliezen. De vraag is alleen hoeveel?

Het is Dane met zijn team vooralsnog gelukt om 538 marktleider te houden in de ochtend. Met 14,2% marktaandeel (februari-maart 2019) staat Radio 538 in de ochtend nog steeds ruimschoots bovenaan tussen 6 en 9 uur bij de doelgroep 10+. Weliswaar is dat 3,5%-punt lager dan Evers in deze periode vorig jaar scoorde, maar de in sommige media voorspelde grote uitloop is vooralsnog uitgebleven.

De afgelopen meting verloor 538 ‘slechts’ 0,6%-punt marktaandeel. De twee metingen ervoor ging er steeds een vol procentpunt vanaf.

Jan-Willem eindelijk opgestart
De komende maanden zal moeten blijken of 538 de koppositie in de ochtend vast weet te houden, want er zijn kapers op de kust. Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte beginnen steeds meer op stoom te komen en dat heeft er mede voor gezorgd dat NPO Radio 2 nu de tweede plaats in de ochtend heeft heroverd en zich over het verlies van Gerard Ekdom heen zet.

NPO Radio 2 is nu goed voor 12,6% marktaandeel in de ochtend, 2%-punt minder dan een jaar geleden, maar meer dan afgelopen najaar.

Jurgen van den Berg op NPO Radio 1 sluit aan op de derde plaats met 11,8%, een procentpunt minder dan een jaar eerder.

Ekdom op 10
Gerard Ekdom is op Radio 10 goed voor precies 10% marktaandeel in de ochtend. Dat is iets minder dan in de laatste maanden van 2018, maar nog altijd bijna 4%-punt meer dan Radio 10 in dezelfde periode vorig jaar scoorde in de ochtend. Ook blijft Ekdom nipt Qmusic voor.

Het hoogste marktaandeel scoorde Ekdom op 10 in de periode oktober/november, ten hij 10,7% noteerde.

De ochtendshow van Nederland?
Ondanks de grote reclamecampagnes bij tankstations, treinstations en langs de snelwegen, waarbij zelfs de claim “De ochtendshow van Nederland” wordt gebruikt, is het Mattie Valk en Marieke Elsinga nog niet gelukt om dit waar te maken.

Met een marktaandeel van 9,9% staat Q momenteel op de vijfde plaats in de ochtend. Dat is vrijwel gelijk als de meting ervoor, maar wel 2,5%-punt meer dan het station een jaar eerder scoorde.

De rest
Sky Radio doet het van de overige stations in de ochtend het beste. De non-stop muziekzender scoort tussen 6 en 9 uur momenteel 6,8% marktaandeel, wat zelfs beter is in dezelfde periode vorig jaar. Ook is dit nog maar 1,7%-punt lager dan het gemiddelde marktaandeel over de hele dag van de zender.

Giel Beelen lijkt flink last te hebben van het missen van de ‘gunfactor.’ Hij is op Radio Veronica goed voor 2,7% marktaandeel. Het afgelopen jaar is het marktaandeel gestaag gedaald, want een jaar geleden scoorde Giel een procentpunt hoger.

Bij NPO Radio 5 is Jeroen van Inkel goed voor een marktaandeel van 2,5%, 0,7%-punt hoger dan een jaar geleden. Barry Paf op 100% NL scoort nu 2,6%, wat ongeveer gelijk is als zijn voorganger een jaar eerder. Sander Hoogendoorn op 3FM noteerde bij de laatste meting 3,7% marktaandeel. Hij lijkt de neerwaartse spiraal na het vertrek van Domien Verschuuren weer omgebogen te hebben.

Sander de Heer op Sublime noteert 0,6%, wat ook vrijwel gelijk is het marktaandeel van Sublime 12 metingen geleden.

20-49 Jaar
Ook bij de voor adverteerders belangrijke doelgroep 20-49 jaar blijft Radio 538 vooralsnog aan kop. Frank Dane noteerde afgelopen meting 20,2%. Dat is weliswaar 4,5%-punt lager dan Evers een jaar eerder deed, maar 538 is nog steeds het enige station dat in de ochtend in deze doelgroep meer dan 20% marktaandeel scoort.

De grootste klap kreeg 538 in de meting van januari/februari, toen er in één keer ruim 2,5%-punt verdween. De afgelopen meting verloor 538 nog maar een half procentpunt.

De grote vraag is waar deze luisteraars naartoe verhuisd zijn. In elk geval niet massaal naar Qmusic. Mattie en Marieke scoren nu 14,2% marktaandeel in de doelgroep 20-49 jaar. Dat is weliswaar 3,5%-punt hoger dan een jaar eerder, maar de laatste maanden (sinds het vertrek van evers) is er maar een lichte stijging te zien.

Een deel lijkt naar NPO Radio 2 te zijn verhuisd. Jan-Willem en Jeroen scoren momenteel 13,8% marktaandeel. Ook dit is fors lager dan Ekdom een jaar eerder deed, maar veel luisteraars zijn na de Top 2000 toch blijven hangen bij 2. Gerard Ekdom op Radio 10 is goed voor 11,1%.

Een ander deel van de luisteraars lijkt bij Sky Radio te zijn beland. Het station scoorde de laatste meting 8,1%, wat 2,5%-punt hoger is dan een jaar geleden. Voorgaande jaren verloor Sky na de kerstperiode fors terrein bij de doelgroep 20-49 jaar, maar dit jaar lijkt het verlies minder groot te zijn.

Sander scoort op 3FM nu 5,7% marktaandeel, Jurgen op NPO Radio 1 4,8%, Giel op Veronica 3,9% en Barry op 100% NL 2,7%. [Radiowereld.NL]