Qmusic en MNM hebben de laatste maanden van 2019 flink terrein verloren. Dit blijkt uit de nieuwe luistercijfers die dinsdag zijn gepubliceerd. Radio 2 blijft de grootste zender in Vlaanderen en stijgt flink, terwijl Nostalgie de koppositie heeft heroverd in Wallonië.
Dat is overigens al een hele verbetering, want voor 2018 verschenen de cijfers maar drie keer per jaar. Elke meting bevat nu een periode van vier maanden, waarvan twee maanden overlap met de vorige meting.
Radio 2 omhoog
Nadat Radio 2 vorige meting terrein verloor zag de zender haar marktaandeel deze keer weer wat stijgen. Mede dankzij de “1000 Klassiekers”, vergelijkbaar met de Top 2000 in Nederland, schoot het marktaandeel met ruim 2%-punt omhoog naar 30,5%.
“Dagelijks stemmen meer dan 1,3 miljoen Vlamingen af op Radio 2 voor zijn sterke programma’s en z’n unieke mix van nationale en regionale informatie”, vertelt Els van de Sijpe, manager radio bij de VRT, trots. “En met een formule als De duizend klassiekers, op radio, digitaal en evenementieel, weet Radio 2 tijdens de eindejaarsperiode zowat alle generaties te verbinden.”
Q en MNM omlaag
Fors verlies was er daarentegen voor Qmusic. De hitzender zag het marktaandeel met 1,4%-punt dalen naar 12,4%. Wel behoudt de zender haar tweede plaats. Ook de publieke hitzender MNM zakte fors en noteert nu 9% marktaandeel. Tussen deze twee stations staat nog altijd Studio Brussel. De alternatieve jongerenzender verstevigde haar derde plaats met 0,2%-punt en scoort nu 10,6% marktaandeel.
Nostalgie en Radio 1 omhoog
Joe was deze meting stabiel met 9,0%. Concurrent Nostalgie steeg daarentegen voor de tweede meting op een rij en is nu goed voor 6,3% marktaandeel.
Ook Radio 1 zag het marktaandeel voor de tweede meting op een rij stijgen. Dit keer kwam er 0,6%-punt bij, waardoor het marktaandeel groeide naar 8,1%. “Ook Radio 1 zet een mooi resultaat neer en speelt volop zijn rol als brede actualiteitszender” aldus Van de Sijpe.
“Met Radio 1 Select lanceerde de zender in het najaar ook een succesvol on demand audio-aanbod, waarbij je alle straffe en boeiende fragmenten snel en eenvoudig kan beluisteren via de site of de app. Sinds september 2019 werden meer dan 470.000 audiofragmenten beluisterd.”
De rest
Bij de commerciële netwerkradio’s zijn er weinig veranderingen. VBRO blijft, ondanks een licht verlies, de grootste met 1,2%. Topradio scoort wederom 0,6% marktaandeel, terwijl NRJ klein blijft met 0,2%.
Kijkend naar de digitale radiostations, dan scoort MNM Hits met 1,05 marktaandeel het beste. Eervolle vermeldingen zijn er voor Klara Continuo (0,3%) en Joe 70’s (0,2%). De nieuwe rockzender Willy, die pas half oktober startte, debuteert met 0,1% marktaandeel en bijna 8000 luisteraars per week.
Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België heeft Nostalgie de koppositie heroverd. Niet omdat het marktaandeel spectaculair gestegen is, deze bleef namelijk gelijk op 15,8%, maar omdat Contact een flinke smak naar beneden maakte. De hitzender verloor bijna 2,5%-punt en staat nu met 13,5% marktaandeel op de derde plaats.
Op de tweede plek staat nu VivaCité, met veel Franstalige muziek en regionaal nieuws, met een marktaandeel van 14,5%. Een plus van een half procentpunt.
Bel RTL blijft het zwaar hebben. De jarenlange marktleider daalt naar 11,5%, maar blijft wel vierde.
Flinke winst was er voor Classic 21. De publieke classic rockzender, waarvan afgelopen weekend de ochtenddeejay onverwachts overleed, schiet ruim 2%-punt omhoog naar 10,4%. [Radiowereld.NL]