Dit is waarom Qmusic Non-stop is gestart op FM in de Randstad

Sinds maandag is op regionaal kavel B05 het programma van Qmusic Non-stop Maximum Hits te horen, een non-stop themakanaal van de landelijke Qmusic. Maar waarom? Qmusic is immers al goed op FM te ontvangen in de Randstad. Radio.NL zet het nog een keer op een rij.

Dit is waarom Qmusic Non-stop is gestart op FM in de Randstad Eind vorig jaar onthulde Radio.NL al dat Radio Limburg 97FM BV en Qmusic hun samenwerking in Limburg wilden uitbreiden naar de Randstad. Afgelopen zondag werd dit nieuws eindelijk bevestigd.

Sinds maandag is Qmusic Non-stop Maximum Hits via een palet aan FM-frequenties te ontvangen in de Randstad. Uitgezonden wordt onder meer op 95.7 FM in de regio Amsterdam, 95.9 FM in de regio Rijnland, 95.6 FM in de regio Haaglanden, 103.4 in de regio Utrecht en 95.4 FM in de regio Alkmaar. Ook wordt er in de Randstad (8A) op DAB+ uitgezonden.

De keuze voor Qmusic Non-Stop Maximum Hits is vooral strategisch. “Met deze extra frequenties bieden we naast onze landelijke zender lokaal een extra non-stopkanaal met maximum hits”, verklaarde Qmusic zenderbaas Dave Minneboo zondag al. “We bekrachtigen zo onze claim op hitmuziek en het vormt een mooie aanvulling op ons landelijke en digitale aanbod.

Landelijk marktaandeel Qmusic verhogen
Qmusic Non-stop is namelijk het populairste themakanaal van de landelijke zender op internet. Er zijn genoeg luisteraars die de non-stop versie verkiezen boven de gepresenteerde versie.

Ook in de ether zou een non-stop versie van Qmusic veel luisteraars kunnen trekken. Omdat deze zender niet separaat in het luisteronderzoek vermeld wordt, net als Qmusic Limburg, kruisen luisteraars aan dat ze naar Qmusic hebben geluisterd. Dit zorgt er vervolgens weer voor dat het landelijke marktaandeel van Qmusic verder stijgt.

Momenteel scoort Qmusic in Limburg een slordige 9% marktaandeel. In werkelijkheid luistert het gros van deze 9% naar Qmusic Limburg of de Belgische variant van de zender. Maar omdat deelnemers aan het luisteronderzoek in Limburg dus aankruisen dat ze naar Qmusic geluisterd hebben wordt dit op conto van de landelijke Qmusic geschreven.

Zo draagt het marktaandeel Limburg momenteel voor ca. 0,5 tot 1,0% mee aan het landelijk aandeel van Qmusic.

Extra reclame-inkomsten
Als ditzelfde trucje werkt in de Randstad, dan zou deze stijging er wel eens voor kunnen zorgen dat Qmusic doorgroeit naar de tweede plaats overall, of de eerste plaats bij de doelgroep 20-49 jaar waar de zender momenteel om strijdt met Radio 538. Dit zorgt dan weer voor miljoenen euro’s aan extra reclame-inkomsten per jaar en levert fors meer op dan een ‘nieuw’ station, zoals Joe bijvoorbeeld, dat mogelijk maar 1 a 2% marktaandeel zou scoren. Adverteerders willen namelijk een zo groot mogelijk bereik en kiezen daarom eerder voor de grotere radiozenders.

Ook zou Qmusic Non-stop Maximum Hits luisteraars af kunnen snoepen van Sky Radio. Landelijk gezien is Qmusic al groter dan Sky Radio, maar in de Randstad liggen de luistercijfers van de twee stations relatief dicht bij elkaar.

Wat het effect van een regionale non-stop editie van een landelijk radiostation kan zijn op de luistercijfers, was vorige maand ook te zien bij Radio 10, waar de cijfers in Brabant fors stegen door de komst van Radio 10 Brabant.

Onduidelijk
Opvallend is dat Qmusic Non-stop Maximum Hits op DAB+ (8A) dezelfde naam heeft gekregen als de non-stop versie op de landelijke multiplex (11C): Qmusic Non-stop, waardoor het onduidelijk is op welke versie is afgestemd. Wel is de zogenaamde ‘short label’ verschillend met ‘Qnonstop’ (landelijk) en ‘Q’ (regionaal).

Op FM werkt het station met dynamische RDS waarbij ‘Qmusic’ en ‘Non-stop’ elkaar afwisselen. Maar dat zorgt voor onduidelijkheid in de randgebieden van de FM-verzorging als het RDS-signaal zakker wordt en de naam dus niet meer wisselt. [Radiowereld.NL]
Foto: Radio.NL