De classic hits zender K-Earth 101 (KRTH) heeft de nummer 1 positie in Los Angeles weer in het vizier. Doordat KOST 103.5 het kerstformat weer heeft opgeborgen, halveerde het marktaandeel. Hierdoor is het verschil tussen KOST en K-Earth nog slechts 0,1%-punt.
Dat KOST de grootste klap kreeg is niet verwonderlijk. Door de kerstmuziek won het station in amper twee maanden tijd meer dan een miljoen luisteraars. De afgelopen meting daalde het bereik met bijna 39% naar ruim 2,12 miljoen.
Maar opvallend is dat stations als K-Earth, 104.3 My FM (KBIG) en 102.7 KIIS ook alleen fors bereik verloren. Ze hebben niet alleen minder luisteraars dan tijdens de kerstperiode, maar ook minder dan voor de kerstperiode.
Kijkend naar marktaandelen, dan staat KOST nog nipt bovenaan met 5,7%. K-Earth sluit aan op 2 met 5,6%, een winst van 0,6%-punt.
De talkzender KFI AM640 deed mede door de inauguratie van Biden als nieuwe president goede zaken en verstevigt de derde plaats met 5,0% marktaandeel. Ook de urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) zag het marktaandeel flink stijgen en staat nu vierde met 4,6%.
Terug in de top 5 is de Spaanstalige popzender KLVE 107.5 met 4% marktaandeel. My FM is pas op de zevende plaats te vinden, terwijl KIIS pas op de tiende plaats te vinden is. Sinds corona het luistergedrag flink heeft veranderd is de hitzender nooit meer in de buurt van de top 5 geweest.
Kijkend naar de belangrijkste doelgroepen, dan staat K-Earth nu op 1 bij 25-54 en 18-34 jaar, terwijl KOST nog net aan kop gaat bij 18-49 jarigen.
New York City
Ook in de Big Apple was het beeld te zien dat alle grote stations in januari fors minder bereik hadden dan voor de kerstperiode. 106.7 Lite FM (WLTW) is met 2,6 miljoen luisteraars weer ruim onder de grens van drie miljoen gedoken, terwijl dit in september en oktober nog net iets boven de 3 miljoen was.
Maar ook de hitzender Z100 (WHTZ), de classic hitszender (W)CBS FM 101.1 en de dancezender 103.5 (W)KTU bereiken nu een slordige half miljoen luisteraars minder dan afgelopen najaar.
Qua marktaandelen blijft Lite FM, ondanks een verlies van 6,3%-punt nog aan kop met 6,5% marktaandeel. De Spaanstalige zender Mega 97.9 (WSKQ) volgt op de tweede plaats met 5,8%, terwijl de urban popzender WBLS 107.5 aansluit op de derde plaats met 5,2%.
Vlak daarachter volgt CBS FM met 5,1%. De classic hitszender herstelt zich duidelijk van de kerstdip, want het marktaandeel ging bijna een procentpunt omhoog. Ook flinke winst was er voor de publieke nieuwszender 93.9 WNYC, dat mede dank4,9%.zij de inauguratie van Biden nu vijfde staat met 4,9%.
Bij de doelgroepen 18-49 en 25-54 jaar blijft Lite aan kop, terwijl Mega de koppositie bij de doelgroep 18-34 jaar heeft overgenomen.
Columbus
Elke maand blikt Radio.NL ook op de luistercijfers uit een andere Amerikaanse radiomarkt. Dit keer is dat Columbus, de hoofdstad van de staat Ohio. Deze stadsregio heeft 1,7 miljoen inwoners en telt relatief weinig Afro-Amerikanen en Latino’s.
Opvallend is dat er deze meting maar liefst drie radiostations de eerste plaats moeten delen. Dit zijn de countryzender 92.3 WCOL, de hitzender WNCI 97.9 en de nieuwszender WOSU met voornamelijk NPR-programma’s. Alle drie de stations scoren 8,6% marktaandeel.
WCOL en WNCI zijn typische iHeart Media stations die grotendeels gevuld worden met syndicated radioprogramma’s en voicetracks van deejays uit grotere radiomarkten. Enige uitzondering is de ochtend op WCOL die nog wel lokaal is.
Plaats vier is voor de nieuwszender 610 WTVN van eveneens iHeart Media. Op dit station zijn de programma’s van onder meer Sean Hannity, Glen Beck en de onlangs overleden Rush Limbaugh te horen. WTVN scoort 8,5% marktaandeel.
Plek 5 is voor de sportzender 97.1 The Fan (WBNS) met 6,0%. [Radiowereld.NL]