MNM en Joe FM zijn de grote winnaars van de nieuwe luistercijfersmeting in Vlaanderen. Beide stations maakten het verlies van de afgelopen periode vrijwel goed, terwijl Studio Brussel dit keer flink daalde. Wel gaat Radio 2 nog steeds aan kop, zo blijkt uit de nieuwe CIM cijfers. In Wallonië blijft Bel RTL op de hoogste tree.
Tweede van drie metingen
Dit jaar heeft het Centrum voor Informatie over de Media een ingrijpende wijziging doorgevoerd. Voortaan worden de luistercijfers drie keer per jaar gerapporteerd in plaats van twee keer.
Dit naar aanleiding van klachten van onder meer de Q-Group en de VRT, die zich ergerden aan de grote schommelingen in cijfers. De tweede golf van 2011 bevat de cijfers van 4 april tot en met 26 juni 2011.
Radio 2 blijft aan kop
Ook dit keer bevat de nieuwste luistercijfersmeting veel grote schommelingen. De vraag is ook of dit ooit zal verdwijnen in het huidige radiolandschap, dat flink afwijkt van Nederland. Radio 2 blijft in ieder geval marktleider. Wel moest de familiezender van de VRT de winst van de vorige meting weer afstaan en noteert nu 29,5%. Q-music bleef nagenoeg stabiel op 15,5% marktaandeel.
Grote verliezer van deze meting is Studio Brussel. De alternatieve jongerenzender van de VRT schoot het afgelopen jaar flink omhoog en leefde eigenlijk een beetje boven zijn stand. Daarom zag Studio Brussel dit keer het marktaandeel dalen van 11,8 naar 10,7%.
Music & More…luisteraars
Gebak zal er dit keer ongetwijfeld bij MNM geweest zijn. De hitzender van de VRT kreeg de afgelopen jaren veel kritiek over zich heen en zag het marktaandeel gestaag dalen. Deze meting zag MNM het marktaandeel met 1,4 procentpunt stijgen naar 9,4%, waardoor het station weer groter is dan Radio 1.
Flinke winst was er ook voor de twee stations die voornamelijk oudere muziek brengen. Joe FM steeg van 6,3 naar 7,4%, terwijl Nostalgie met 0,8 procentpunt naar 5,4% steeg.
Luistertijd
Kijkend naar de luistertijd, dan gaat ook hier Radio 2 aan kop. Gemiddeld wordt er per dag 257 minuten naar de zender geluisterd. Joe FM blijft tweede met 233 minuten, terwijl Studio Brussel de derde plek inneemt met 200 minuten.
Wallonië
In het Franstalige gedeelte blijft Bel RTL aan kop. Het marktaandeel steeg naar 16,4%. Wel komt Radio Contact weer dichterbij. Nadat de dolfijn vorig jaar nog tijdelijk de eerste plak afpikte van Bel RTL, ging het begin van het jaar flink onderuit. Nu noteert Contact een marktaandeel van 15,6%.
Verlies was er dit keer voor de nummers drie tot en met vijf. Zowel VivaCité, het regionale netwerk van de RTBF, de oldieszender Nostalgie en de informatiezender RTBF La Première zagen het marktaandeel dalen. [RS/RadioWereld.NL]