De verkoop van de Engelse pop-rockzender Absolute Radio is voorlopig in de ijskast gezet. Volgens de Brand Republic willen de twee overgebleven kandidaten, Virgin Radio International en UTV Media, te weinig betalen. Eigenaar Times Infotainment Media Limited (TIML) zou volgens geruchten slechts 23 miljoen euro geboden zijn voor Absolute Radio.
Drie jaar geleden kocht TIML Virgin Radio van de Scottisch Media Group. Omdat de naam Virgin nog altijd eigendom was van Branson en de nieuwe eigenaar geen zin had om voor het gebruik te betalen, besloot TIML de naam van het station te veranderen in Absolute Radio.
De afgelopen drie jaar nam het aantal luisteraars van Absolute Radio echter gestaag af. Luisterden er in 2008 nog 2,4 miljoen luisteraars naar het station, het laatste kwartaal van 2010 was dit al gedaald tot 1,38 miljoen. Door de dalende luistercijfers en de kredietcrisis zag Absolute radio de omzet in 2009 met een derde dalen. Het verlies liep hierdoor met ruim 60% op naar bijna 5 miljoen euro.
Inmiddels is het aantal luisteraars weer wat gestegen, maar desondanks wil TIML van de verlieslijdende radiotak af. In juni van dit jaar lekte uit dat er nog twee kandidaten in de race waren voor Absolute Radio. Dit waren Richard Branson met zijn Virgin Radio International en UTV Media, eigenaar van onder meer het radiostation Talksport.
Geruchten gaan dat Virgin Radio dicht bij een overeenkomst met TIML was over de verkoop. Toch ketste deze op het laatste moment af, want beide partijen konden het niet eens worden over de prijs. TIML zou daarna weer met UTV wilde onderhandelen. Momenteel zou echter geen van beide partijen in onderhandeling zijn en zou de verkoop in de ijskast geparkeerd zijn.
Mocht Richard Branson het station kopen, dan krijgt het zeer waarschijnlijk de naam Virgin Radio weer terug. Daarnaast zou de zakenman het liefst radio- en televisiepresentator Jonathan Ross de ochtendshow op Virgin laten presenteren. In een recent interview liet Ross weten dat hem inderdaad een ochtendshow op een radiostation is aangeboden, maar dat hij dit aanbod heeft afgeslagen.
Overigens is Ross sinds afgelopen zaterdag weer terug op de televisie. Op ITV1 presenteert hij nu ‘The Jonathan Ross Show’, waarin hij wekelijks artiesten en andere bekende persoonlijkheden aan een interview onderwerpt. Hiermee is Ross terug met het format waarmee hij voorheen op de vrijdagavond zeer succesvol was op BBC One. Het Engelse publiek bleek Ross flink gemist te hebben, want zijn eerste show op ITV1 trok 4,6 miljoen kijkers. Ter vergelijking: zijn laatste serie shows op BBC One trok 3,1 miljoen kijkers. [RS/RadioWereld.NL]