VS: Adverteerders huiverig voor talkradio

Steeds meer adverteerders in de Verenigde Staten twijfelen of ze nog moeten adverteren tijdens programma’s van populaire talkshowpresentatoren. Aanleiding hiervoor is de controverse rondom de conservatieve spreekstalmeester Rush Limbaugh. Hij schold onlangs een studente uit voor slet en hoer.

Rush Limbaugh schold haar uit omdat zij vond dat de anticonceptiepil door verzekeraars moet worden betaald. Door alle ophef hebben al ruim 50 adverteerders hun reclames geannuleerd tijdens de show van Limbaugh.

Volgens de website Radio-Info.com circuleert er momenteel binnen Premiere Radio, de distributiemaatschappij van onder meer het programma van Rush Limbaugh, een memo waarin 98 adverteerders staan vermeld die niet langer meer willen adverteren in controversiële talkshows. Het gaat hierbij niet alleen om Limbaugh, maar bijvoorbeeld ook om Michael Savage, Glenn Beck en Sean Hannity.

Onder meer Ford, Toyota, General Motors, McDonald’s, Subway en Geico hebben geen trek in de negatieve publiciteit die is losgebarsten naar aanleiding van de recente uitbarsting van Rush Limbaugh. Het boegbeeld van de Republikeinse achterban heeft zijn vingers lelijk verbrand aan zijn commentaar over of de pil moet worden betaald voor verzekeraars.

Limbaugh ging namelijk helemaal los op studente Sandra Fluke, die voorstander is van het vergoeden van de pil door verzekeraars, omdat deze ook als preventief medicijn ingezet wordt. Hij maakte Fluke meerdere malen uit  voor slet en hoer, aangezien ze wil dat de verzekering, en dus in zekere zin de belastingbetalers, voor haar gaat betalen om seks te hebben. Als ze dan toch zoveel seks wilt hebben, dan moet ze maar pornofilms gaan maken en die online zetten om geld mee te verdienen, liet Limbaugh weten tijdens zijn show.

De tirade van Limbaugh schoot bij veel mensen in het verkeerde keelgat. Zelfs bij vele Republikeinse politici ontstaat weerstand. In het verleden waren zij nogal huiverig om Limbaugh tegen te spreken, uit angst om tijdens zijn radioshow, waar dagelijks miljoenen luisteraars op afstemmen, afgemaakt te worden. Inmiddels hebben de eerste politici zich kritisch uitgelaten over de uitspraken van Limbaugh.

Eén van de weinige Republikeinen die z’n vingers nog niet durft te branden aan Limbaugh is Mitt Romney. Hij is momenteel in de race voor de Republikeinse nominatie voor de presidentsverkiezingen van 2012. Romney hield het er op dat hij ‘het anders gezegd zou hebben’. Zijn campagne wordt overigens grotendeels gesponsord door een aantal directieleden van Clear Channel, de grootste aanbieder van commerciële radio in de Verenigde Staten. Dit meldt The Daily Beast. Datzelfde Clear Channel is eigendom van Premiere Radio, de distributiemaatschappij waar Limbaugh onder contract staat.

Nog opvallender is overigens dat Limbaugh nog gewoon dagelijks op de radio te horen is na zijn uitspattingen. De talkzender KFI AM640 in Los Angeles, eveneens eigendom van Clear Channel, schorste namelijk recent het middagduo John Kobylt en Ken Chiampou, nadat zij zangeres Whitney Houston hadden uitgemaakt voor cokesnuivende hoer. Dat mag dan blijkbaar weer niet. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten