De Ster zendt geen spotjes uit van de commerciële radiostations. Dat stuit op onbegrip van Skyradio en Radio 538. De Ster weigert ‘ondanks herhaaldelijk aandringen’ spotjes van de commerciële radiostations, zo liet De Telegraaf afgelopen maandag al weten.
”Ik heb het laatst weer geprobeerd, maar ze blijven ons boycotten, zonder echt een argument te geven”, aldus directeur Ab Trik van de skyradiogroep. “Ze zeggen de regels nog eens te bekijken en vervolgens blijft het stil. Ik vind dat vreemd, de publieke omroep is toch van iedereen?”
Trik begrijpt dat op de Ster geen reclame voor commerciële tv-programma’s te zien zijn. “Dat ze geen commercials uitzenden waarin bijvoorbeeld SBS roept ‘zap nu naar onze show op 6′ snap ik wel. Maar als wij op tv reclame willen maken voor onze radiostations is dat in mijn beleving iets anders. Bij SBS, maar ook bij RTL kunnen we wel terecht. Terwijl RTL nota bene eigenaar is van Radio 538, een van onze directe concurrenten.”
“Ook wij kunnen niet adverteren bij de Ster”, vertelt Jan-Willem Brüggenwirth, directeur van Radio 538. “Het is in het verleden één keer gelukt: toen had ik tijdens een goededoelenactie voor 50.000 euro zendtijd gekocht. Nadat duidelijk werd dat Radio 538 daarachter zat, waren we niet meer welkom. Na veel gekissebis mochten we reclame maken voor ons digitale platform, zonder 538 te noemen. De publieke omroep is overigens van harte uitgenodigd om bij ons te adverteren, maar kennelijk hebben ze daar geen zin in.”
Arian Buurman, algemeen directeur Ster, reageert: “Ster is heel vereerd over deze vragen. Wij geloven echter in de kracht van onze mediumtypen en vinden het heel verwarrend voor de luisteraars/kijkers dat zij worden opgeroepen om de zender, waar ze op dat moment naar luisteren/kijken, te verlaten.” [Telegraaf/Medianed/Radio.NL]