Radio 2, Q-music en Joe FM mogen zich de grote winnaars noemen van de nieuwe luistercijfers. De drie stations waren ook de enige stations die winst noteerden in Vlaanderen, zo blijkt uit de nieuwe CIM cijfers. In Wallonië blijft Bel RTL marktleider, terwijl VivaCité doorsteeg naar twee.
Sinds vorig jaar rapporteert het Centrum voor Informatie over de Media de luistercijfers drie keer per jaar in plaats van twee keer. De eerste golf van 2012 bevat de cijfers van 7 januari tot en met 6 april.
Radio 2 en Q stijgen
Radio 2 behaalde in het eerste kwartaal van dit jaar een marktaandeel van 29,9 procent, twee procentpunten meer dan in de vorige meting. Wekelijks stemmen er ruim 1,3 miljoen luisteraars af op de familiezender van de VRT.
Ook Q-music heeft de stijgende lijn weer weten te vinden. De hitzender zag het marktaandeel met ruim een procentpunt stijgen naar 15,1%. Q vergroot hiermee zijn voorsprong op Studio Brussel. De alternatieve jongerenzender van de VRT bleef nagenoeg gelijk op 12,4%. Daarnaast is Q-music nu weer ruimschoots marktleider in de doelgroep 18 tot 44 jaar. Hier steeg het marktaandeel met 2,6 procentpunt naar 25,3%. Studio Brussel steeg in deze doelgroep licht naar 22,8%.
Wim Oosterlinck, programmadirecteur van Q-music, is blij met de resultaten: “Wij zijn zeer tevreden met deze cijfers, die aantonen dat steeds meer jonge mensen afstemmen op Q-music. Ook de komende maanden blijven we dan ook elke dag werken om onze luisteraars te verwennen met onze hits en te verrassen met spraakmakende acties.”
MNM en Radio 1 naar beneden
De winst van Q-music ging vooral ten koste van MNM. De hitzender van de VRT zag het overall marktaandeel dalen naar 8,4%. Nog groter verlies was er voor Radio 1. De informatieve zender daalde van 8,3% naar 7,4%.
De twee classic hitszenders hebben weer wat afstand van elkaar genomen. Joe FM, zusje van Q, maakte het verlies van de vorige meting weer goed en steeg naar 7,2%, terwijl Nostalgie op 6,5% bleef steken.
Luistertijd
Kijkend naar de luistertijd, dan gaat ook hier Radio 2 aan kop. Gemiddeld wordt er per dag 261 minuten naar de zender geluisterd. Joe FM blijft tweede met 220 minuten, terwijl Studio Brussel de derde plek inneemt met 207 minuten.
Wallonië
In het Franstalige gedeelte blijft Bel RTL aan kop. Wel verloor het station bijna 2,5 procentpunt marktaandeel. Het eerste kwartaal van dit jaar scoorde Bel RTL 16,1% marktaandeel.
De grote verrassing van deze meting kwam echter van VivaCité. Het regionale netwerk van de RTBF schoot bijna drie procentpunt omhoog en neemt hiermee de tweede plek over van Radio Contact. De dolfijn daalde namelijk naar 15,1%. De top vijf wordt gecompleteerd door Radio Nostalgie, dat eveneens het marktaandeel zag dalen, en Classic 21.
Overigens gaat VivaCité nu ook aan kop als het om luistertijd gaat. Mede door de grote hoeveelheid aan live voetbalverslaggeving steeg deze naar 174 minuten per dag. Nostalgie is nu tweede met 170 minuten, gevolgd door Contact met 160 minuten. [RS/Radio.NL]