Voor het eerst geven Nederlandse bedrijven meer geld uit aan reclame via internet dan aan reclamespotjes en programmasponsoring op tv. Dat blijkt woensdag uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen van onderzoeksbureau Nielsen. Zowel de bestedingen aan televisiereclame als aan webadvertenties overstegen vorig jaar voor het eerst de grens van een miljard euro.
De internetbestedingen van bedrijven stegen met twaalf procent naar 1,07 miljard euro. Het bedrag dat aan televisiereclames werd besteed nam met 4,3 procent toe naar 1,02 miljard euro.
De totale mediabestedingen stegen inclusief sponsoring – goed voor een bedrag van 750 miljoen euro – slechts met 0,3 procent naar 4,93 miljard euro. De uitgaven aan reclame in printmedia blijven namelijk hard dalen. De daling is met respectievelijk 9,8 en 9,5 procent het grootst bij vakbladen en huis-aan-huisbladen.
Dagbladen blijven ondanks een daling van de bestedingen van 7,7 procent met reclame-inkomsten van ongeveer een half miljard euro het op twee na belangrijkste mediumtype voor reclamebestedingen. [Novum/Radio.NL]