Omroep Gelderland heeft dit weekend in het Openluchtmuseum in Arnhem een nieuw internetkanaal gelanceerd onder de noemer “Hits uit Holland”, zo was vrijdag al te lezen op Radio.NL. Op Hitsuitholland.nl zijn 24 uur per dag Hollandse hits te beluisteren. Maar de toekomst van de nieuwe internetnetzender staat nu op het spel.
Op Hitsuitholland.nl is muziek te horen van onder andere Marco Borsato, Guus Meeuwis, Doe Maar en Blof.
Het internetstation is sinds de start ook meteen via de radioportal Radio.NL te beluisteren waardoor het veel bekendheid krijgt.
Omroep Gelderland wil met ‘Hits uit Holland’ de commerciele radiostations gaan beconcurreren die (voornamelijk) Nederlandstalige muziek uitzenden.
Maar de kans is aanwezig dat “Hits uit Holland” geen lang leven is beschoren. Maandag wil radiostation 100%NL een klacht tegen de nieuwe zender van Omroep Gelderland indienen bij het Commissariaat voor de Media. Het ministerie van OC&W is dit weekeinde al op de hoogte gebracht.
“Omroep Gelderland wordt vrijwel volledig gefinancierd uit belastinggeld, en er is geen enkele noodzaak voor het steken van belastinggeld in een nieuwe radiozender met Nederlandstalige muziek. Ook in Gelderland zelf is er -mede door 100%NL- een groot aanbod aan Nederlandstalige muziek op de radio te beluisteren, en dat kost de belastingbetaler geen cent”, zo stelt 100%NL-directeur Herbert Visser.
“Concurrentie is zeer welkom, maar die moet dan wel eerlijk zijn. En een poging ondernemen om met belastinggeld vrijwel hetzelfde te gaan doen als commerciele radiostations kun je niet bepaald eerlijke concurrentie noemen. De provincie Gelderland begint toch ook geen met belastinggeld gefinancierde drogisterijketen om te kijken of ze zo de strijd aan kan gaan met Kruidvat en Etos?”
“Maar nog belangrijker is: Omroep Gelderland mag dit nieuwe kanaal helemaal niet exploiteren. Als regionale publieke omroep is ’t Omroep Gelderland wettelijk toegestaan een oneindig aantal nieuwe zenders te beginnen. Maar wel moet ieder afzonderlijk kanaal voor tenminste 50% van de zendtijd bestaan uit aanbod van informatieve, culturele en educatieve aard dat in het bijzonder betrekking heeft op de provincie.
En verder moet 50% door de regionale omroep zelf of in zijn opdracht zijn geproduceerd. Dit staat gewoon in de Mediawet. Kennelijk zijn de medewerkers van Omroep Gelderland die de inhoud van die wet kennen al met vakantie, want hun nieuwe kanaal “Hits uit Holland” voldoet voor geen meter aan deze eisen.
Als ’t station ‘Hits uit Gelderland’ zou heten en de hele dag Frank Boeijen, Normaal en Toontje Lager zou draaien, zou je je er misschien nog wel wat bij kunnen voorstellen, maar in deze vorm, met veel Jan Smit en Nick en Simon? Dat heeft vrij weinig met Gelderland te maken”, aldus Visser. [Radiowereld.NL]