Dat autofabrikanten veel gebruik maken van de radio is niets nieuws. Dagelijks zijn op vele radiostations spotjes te horen waarin luisteraars worden aangespoord om een nieuwe auto te kopen. Een duur automerk heeft een wel heel opvallende manier om een nieuwe auto te promoten. Het zet namelijk zelf aparte FM-frequenties in.
Autofabrikant Porsche is met het ludieke idee gekomen om alle automobilisten kennis te laten maken met de Cayenne. In plaats van een proefrit te laten maken bij de dealer, worden automobilisten getrakteerd op het brute geluid van de auto. Hiervoor zet Porsche mini FM-zenders in.
Onder meer langs de A4 richting Amsterdam bij het knooppunt De Hoek worden automobilisten via een grote reclamemast langs de snelweg opgeroepen om de autoradio af te stemmen op een speciale frequentie. Wie afstemt op deze frequentie hoort het motorgeluid van de Cayenne met de boodschap: “U begint nu aan de Cayenne kilometer, geniet van de Porsche Cayenne in u eigen auto.”
Op snelwegmast na de Schipholtunnel worden automobilisten middels een tweede snelwegmast erop geattendeerd dat de kilometer voorbij is. Op de radio is dan de boodschap “Klinkt goed? Nou, u bent 20 km verwijderd van een echte Cayenne” te horen.
Voor de actie wordt gebruik gemaakt van twee FM-zenders met een vermogen van ongeveer 10 Watt. Deze zijn gemonteerd op de snelwegmasten. Uitgezonden wordt op de frequentie 107.5 FM.
De actie van Porsche loopt nog tot en met 21 juni. Naast de A4 is het traject ook te berijden op onder meer de A50 bij Heteren en de Maasboulevard in Rotterdam. Binnenkort worden de trajecten verplaatst naar andere regio’s. [RS/Radio.NL]