Telegraaf Media Groep, moederbedrijf Skyradio, moet reorganiseren

Bij de reorganisatie van de Telegraaf Media Groep (TMG) verdwijnen 350 extra banen. Het mediabedrijf wil nog dit jaar vijftig miljoen euro extra besparen. Telegraaf Media Groep is het moederbedrijf van de Skyradio Group.

Eerder kondigde de eigenaar van onder meer De Telegraaf en Skyradio Group (Skyradio, Radio Veronica, Classic FM) een besparingsprogramma aan van zeventig miljoen euro en eveneens 350 arbeidsplaatsen in de periode 2012-2016.

De Telegraaf Media Groep wil zijn landelijke merken verder uitbouwen. Het bedrijf noemt daarbij de verschillende katernen van De Telegraaf apart, waaronder De Financiële Telegraaf, Privé en Telesport. Bij de regionale en lokale merken zoekt de Telegraaf Media Groep naar consolidatie.

Het beursgenoteerde bedrijf presenteerde donderdag ook de halfjaarcijfers. De omzet daalde in vergelijking met de eerste helft van vorig jaar met 2,5 procent naar 274,8 miljoen euro. Het nettoresultaat nam toe van 9,1 miljoen naar 14,3 miljoen euro. TMG wist dalende advertentie-inkomsten op te vangen met kostenbesparingen.

Hyves
Voor het einde van het jaar moet duidelijk zijn hoe het verder moet met Hyves. Dat zei topman van de Telegraaf Media Groep (TMG) Cees van Steijn over het sociale platform bij de presentatie van de halfjaarcijfers. “We zullen niet met de botte bijl te werk gaan, maar we kunnen ook niet tot in de eeuwigheid wachten met een beslissing.”

Van Steijn draaide niet om de zaken heen tijdens de cijferpresentatie. “We hebben een probleem met Hyves. Dat we het platform hebben opgegeven is echter te stellig verwoord. Vanuit Hyves hebben we veel jong talent in huis dat ons verder kan helpen.”

Het is volgens de topman nog te vroeg om te stellen dat Hyves wordt opgeheven. “Voor gaming is het platform nog steeds geschikt. We bereiken er mensen mee, we raken ze misschien niet zozeer, nu moeten we er nog geld aan verdienen.” TMG betaalde eind 2010 ruim vijftig miljoen euro voor Hyves, waarna de bezoekerscijfers inzakten.

Geen strategie, alleen snijden in kosten
FNV KIEM bestuurder Anne Jan de Graaf. “Ik zie geen enkele strategie in het beleid van de directie. Dit is de zoveelste reorganisatie met alleen kostenreducties. En onze leden zijn hier keer op keer de dupe van. Ik zou graag eens een keer een goed toekomstplan zien, met een visie, in plaats van het steeds bot snijden in de kosten”. [Radio.NL/Novum]