Stichting Reclame Code (SRC) geeft vandaag de aftrap van haar lustrumjaar en staat stil bij het 50-jarig bestaan van de Reclame Code Commissie en de Nederlandse Reclame Code.
De Reclame Code Commissie – opgericht door het adverterend bedrijfsleven samen met de Consumentenbond – is in de loop der jaren uitgegroeid tot een gezaghebbend orgaan en draagt er aan bij dat het adverterend bedrijfsleven op verantwoorde wijze reclame maakt.
Op professionele wijze wordt deskundig en voortvarend beoordeeld of reclame-uitingen aan de Nederlandse Reclame Code voldoen. 97% van alle adverteerders volgt de beslissingen van de Reclame Code Commissie op en zo behouden consumenten vertrouwen in reclame.
De eerste beslissing van de Commissie dateert van november 1963 en inmiddels zijn door de jaren heen meer dan 57.000 reclame-uitingen beoordeeld. Consumenten en bedrijven weten hun weg naar de Commissie goed te vinden. Dit is te danken aan de goede samenwerking tussen de verschillende brancheorganisaties van adverteerders, reclameadviesbureaus, media en de consumentenvertegenwoordigers.
In het kader van het jubileum laat de SRC een onderzoek uitvoeren onder stakeholders en consumenten naar de invloed van digitale media op zelfregulering. Op 3 april 2014 organiseert de SRC een internationaal seminar waar de resultaten van dit onderzoek bekend zullen worden gemaakt.
Deze resultaten zullen worden gebruikt om richting te geven aan ‘zelfregulering 3.0’. [Radiowereld.NL]