Na de manipulatie van de luistercijfers door onderzoeksbureau GfK hebben de Oostenrijkse radiostations afgelopen week gecorrigeerde luistercijfers gekregen van de periode 2011 tot en met 2014. Op basis van deze cijfers wordt er momenteel onderhandeld over de schadevergoeding.
Cijfers van de “Radiotest”, zoals het luisteronderzoek wordt genoemd, konden tot 3%-punten afwijken. Kort daarna werd bekend dat Alexander Zeh, baas van GfK Oostenrijk, was opgestapt.
Afwijkingen groter dan gedacht
Naar aanleiding van het nieuws werd er een intern en extern onderzoek ingesteld naar de luistercijfersmeting van GfK. In mei werden er gecorrigeerde cijfers voor 2015 gepubliceerd en daaruit bleek dat de afwijkingen nog groter zijn dan gedacht. Zo bleken de cijfers van de publieke omroep ORF, en haar cashcow Ö3 in het bijzonder, stelselmatig verhoogd te zijn. De cijfers van diverse regionale commerciële omroepen werden daarentegen regelmatig naar beneden gehaald.
Zo bleek op landelijk niveau Ö3 in het eerste half jaar van 2015 geen 41% marktaandeel te hebben in de voor adverteerders belangrijke doelgroep 14-49 jaar, maar slechts 38%. Het marktaandeel van de commerciële radiostations, verenigd in reclameverkoopmaatschappij RMS Top, bedroeg daarentegen 36% in plaats van 33%.
Op regionaal niveau waren de resultaten nog schokkender. Zo bleek in de deelstaat Stiermarken het marktaandeel van Antenne Steiermark geen 24 maar 31% te zijn, terwijl Ö3 in hier geen 38 maar 34% marktaandeel bleek te hebben. Ook de cijfers van Vorarlberg tonen dergelijke afwijkingen in het nadeel van commerciële radiostations. Antenne Vorarlberg bleek hier in werkelijkheid zelfs groter te zijn dan Ö3.
Schadevergoeding
Inmiddels zijn er ook gecorrigeerde luistercijfers voor de periode 2011 tot en met 2014. Deze zijn inmiddels door verschillende onderzoekspartijen goedgekeurd. Vrijgegeven worden deze cijfers echter niet, omdat de afwijking van deze cijfers kleiner blijkt te zijn dan de cijfers van 2015.
De gecorrigeerde cijfers worden echter wel meegenomen in de onderhandelingen tussen GfK en de radiostations over een schadevergoeding. Het publiceren van foutieve luistercijfers door GfK zou de Oostenrijkse commerciële radiostations de afgelopen jaren tot 20 miljoen euro aan reclame-inkomsten hebben gekost. De publieke hitzender Ö3 zou daarentegen alleen al in 2015 10 miljoen euro meer aan inkomsten hebben weten te genereren doordat de cijfers hoger werden gepubliceerd dan ze in werkelijkheid waren.
Volgend jaar komt er een nieuwe aanbesteding voor het meten van luistercijfers in Oostenrijk. Het huidige contract met GfK loopt in 2018 af. [Radiowereld.NL]