De Spaanstalige zender Mega 93 9 (WSKQ) kan terugkijken op een uitstekende maand april. Het radiostation in New York City zag haar marktaandeel flink stijgen en staat nu op de derde plaats. Bij jongeren is Mega zelfs marktleider. Overall blijft Lite FM (WLTW) marktleider, terwijl KIIS en My FM (KBIG) samen op 1 staan in LA.
Latino’s
Dat Spaanstalige radio de Engelstalige radio voorbij streeft is niet zo vreemd in New York City. Van de ruim 16 miljoen inwoners zijn er al bijna 4 miljoen Spaanstalig. Verreweg de meeste latino’s zijn illegaal vanuit Mexico het land binnengekomen.
Maar illegaal of niet, voor de advertentiemarkt zijn de latino’s uitermate interessant. Want ook illegalen moeten kiezen of ze naar supermarkt A of B gaan. Daarnaast zijn de meeste illegalen er nog steeds van overtuigd dat ze ooit een keer naar hun Vaderland zullen terugkeren. Het gevolg is dat ze geen Engels leren en dus in het Spaans aangesproken moeten worden. Ook de jongere generatie spreekt nog graag Spaans.
Een zender die hier goed van profiteert is Mega 93.9. De zender is geheel Spaanstalig en brengt een zogenaamd Tropical format. Dit is een mix van Salsa, Merengue, Bachata en Reggaeton. In april zag Mega haar marktaandeel met 0,4% stijgen, zo blijkt uit cijfers van Nielsen Audio. Met 5,7% staat de zender nu op de derde plaats. Bij jongeren tussen 18 en 34 jaar is Mega zelfs marktleider en laat het rivalen als Z100 (WHTZ), Hot 97 (WQHT) en Power 105.1 (WWPR) achter zich.
De top 5
Overall blijft 106.7 Lite FM marktleider. De popzender zag haar marktaandeel stijgen naar 7,9%. (W)CBS FM 101.1 wil het maar niet lukken om aansluiting te krijgen bij Lite, want de classic hitszender daalde naar 6,3%, wat goed blijft voor de tweede plaats.
Z100 staat nu op de vierde plaats met 5,2% marktaandeel op de vierde plaats. De hitzender moet deze plek wel delen met de classic rockzender Q104.3 (WAXQ). De urbanzender WBLS 107.5 zag het marktaandeel met 0,8%-punt dalen en is hierdoor uit de top 5 verdwenen.
Opvallend is de stijging van de twee muziekzenders en Cumulus. Zowel de popzender 95 5 (W)PLJ als de countryzender Nash FM 94.7 (WNSH) noteerden bescheiden winst. De afgelopen maanden hebben beide zenders gesleuteld aan het muziekformat. Zo draait Nash nu ook zogenaamde “cross-over” pophits van artiesten als Kelly Clarkson, Taylor Swift en Train.
Door de sterke prestaties blijft Lite marktleider bij de doelgroep 25 tot 54 jaar. Daarnaast is de zender nu ook marktleider bij de doelgroep 18 tot 49 jaar.
Los Angeles
In Los Angeles staan 102.7 KIIS FM en My FM weer gebroederlijk naast elkaar op de hoogste trede. Beide zenders zagen hun marktaandeel stijgen naar 5,4%. Ook K-Earth 101 (KRTH) deed goede zaken. Het marktaandeel van de classic hitszender steeg naar 5,2%, wat goed is voor een derde plaats. De ochtendshow van Gary Bryan is zelfs marktleider op weg naar het werk.
De (soft)popzender KOST 103.5 zag het marktaandeel dalen naar 4,9% en staat nu vierde. Op de vijfde plaats staan momenteel drie zenders: de pop- rockzender 93.1 Jack FM (KCBS), de classic rockzender 100.3 The Sound (KSWD) en de urban popzender 94.7 The wave (KTWV) scoren allen 3,9% marktaandeel. Laatstgenoemde zender profiteert van de formatswijziging van Real 92.3 (KRRL).
Opvallend is dat de opmars van Real 92.3, het nieuwe adres van ochtenddeejay Big Boy, stagneert, terwijl rivaal Power 106 (KPWR) wel verder daalt.
KIIS blijft marktleider bij alle belangrijke doelgroepen. [Radiowereld.NL]