Mattie & Wietze scoren met 2-jarige ochtendshow op Q-music

De ochtendshow van Mattie Valk en Wietze de Jager op Q-music wint aan populariteit. Steeds meer twintigers en dertigers beginnen hun dag met de twee jonge deejays. Donderdag (10 april 2014) is het precies twee jaar geleden dat Q-music de programmering wijzigde met onder meer de introductie van Mattie & Wietze in de ochtend.

De ingeslagen weg werpt z’n vruchten af, zo meldt Q-music. Zo blijkt uit het Nationaal Luister Onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK, dat het radioprogramma op dit moment de snelst groeiende ochtendshow van Nederland is.

Efteling
De tweede verjaardag en de stijgende luistercijfers worden, samen met de luisteraars, groots gevierd in de Efteling.

“Ik ben fan van de Efteling dus voor mij was het al snel duidelijk waar ons feest gevierd moet worden”, stelt Mattie Valk. “Wietze had eigenlijk geen keus. Het is meteen een mooi moment om de luisteraars te bedanken.”

Mattie (29) & Wietze (25) hebben de kans om de ochtendshow, elke werkdag van 06.00 tot 09.00 uur, te presenteren 2 jaar geleden met beide handen aangegrepen.

Wietze de Jager: “Het is heftig, maar ook bijzonder. Mensen vragen vaak waar we de energie vandaan halen. Als ik de reacties van onze luisteraars zie en hoor, is dat wel heel speciaal. Je bent onderdeel van het ochtendritueel van heel veel mensen. Daar krijgen we energie van.”

Goed gevoel
De deejays weten wat de belangrijkste succesfactor is van het programma. Mattie Valk: “We maken positieve, energieke radio, waarmee luisteraars elke dag met een goed gevoel kunnen beginnen. Dat is precies waar we het voor doen en dat hoor je ook terug. We krijgen bijvoorbeeld veel reacties op de Q-musical, die elke donderdag bij ons te horen is.”

Cijfers Mattie & Wietze
‘Mattie & Wietze’ is momenteel de snelst groeiende ochtendshow. Dat blijkt uit cijfers van het Nationaal Luister Onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK. Het marktaandeel is van april 2013 – januari 2014 met 21% gestegen in vergelijking met een jaar ervoor in dezelfde periode. Onder de luisteraars 20 – 49 jaar gaat het om een stijging van 23%.

De opmars van Mattie Valk en Wietze de Jager wordt ook duidelijk aan de hand van de ontwikkeling van het gemiddeld bereik. In de doelgroep 20 – 49 jaar trekken de deejays de meeste nieuwe luisteraars. De ochtendshow neemt nu een derde plaats in achter de shows van Edwin Evers op Radio 538 en Giel Beelen op 3FM.

Cijfers Q-music
Het marktaandeel van de hele zender is in 2013 ten opzichte van 2012 met 22% gestegen. Vooral luisteraars in de leeftijd van 20 – 49 jaar stemmen steeds vaker af op Q. In 2013 is Q-music binnen deze doelgroep met 26% gegroeid. De luistertijd is met ongeveer 20 minuten toegenomen en er zijn meer dan 200.000 wekelijkse luisteraars bijgekomen ten opzichte van 2012. [Radiowereld.NL]