Wegener-eigenaar ziet lichtpunt in advertentiemarkt

De advertentie-inkomsten van de Nederlandse regionale kranten van Mecom zijn in de eerste drie maanden van dit jaar minder hard aan het dalen dan in voorgaande periodes. Het Britse bedrijf gaat ervan uit dat dit in de komende maanden aanhoudt. Dat heeft de eigenaar van de Wegener-kranten donderdag bekendgemaakt.

De kranten van Wegener, waaronder BN De Stem en De Gelderlander, zagen de advertentieomzet in het eerste kwartaal met vijftien procent toenemen. Vorig jaar daalde de reclameomzet nog met 21 procent. Inclusief de te koop staande kranten van de Limburg Media Groep daalden de totale advertentie-inkomsten van Mecom in Nederland met twintig procent.

Uit abonnementen van de voortgezette Nederlandse activiteiten verdiende Mecom twee procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De totale Nederlandse omzet, inclusief Limburgse kranten, kwam negen procent lager uit. Mecom sneed de afgelopen jaren flink in de Nederlandse organisatie. De hierdoor veertien procent lagere kosten compenseerden flink voor de omzetdaling. Het operationeel resultaat (EBITDA) steeg dan ook in Nederland met 5,5 miljoen euro.

Waar in voorgaande jaren de Nederlandse activiteiten van Mecom het voornaamste zorgenkindje was, zijn dat nu de kranten in Denemarken. Zowel de omzet uit advertenties als abonnementen steeg in het land harder dan in Nederland. De totale omzet van Mecom kwam hierdoor dertien procent lager uit. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten