Het radionetwerk RTL blijft aan kop in Frankrijk. Dit blijkt uit de luistercijfers over het eerste kwartaal van 2017. NRJ blijft het best beluisterde muzieknetwerk, terwijl France Inter het best beluisterde publieke radiostation blijft.
Frankrijk kent een behoorlijk uitgebreid en afwisselend radiolandschap. Naast landelijke publieke en commerciële radiostations zijn er ook tal van regionale en lokale radiostations actief.
Médiamétrie is in Frankrijk verantwoordelijk voor het meten van luistercijfers. Hiervoor ondervraagt het bedrijf elke meetperiode 126.000 inwoners van Frankrijk naar welke zender ze luisteren. Dit gebeurt dagelijks tussen 17.30 en 21.30 uur middels telefonische interviews.
Gesproken woord populair
Opvallend is dat de Fransen massaal kiezen voor radiostations zonder een echt duidelijk format en met veel gesproken woord, zo blijkt uit cijfers van Médiamétrie over de periode januari – maart 2017. De populairste zender is namelijk RTL met een marktaandeel van 12,6%.
Eigenlijk moet er gesproken worden van netwerk, want de landelijke radiostations in Frankrijk draaien op een groot aantal regionale en lokale licenties. Daarom willen de programma’s en reclameblokken van dezelfde zender op verschillende frequenties nog wel eens verschillen.
RTL brengt een mix van informatie, talk, cabaret en zo af en toe ook een muziekprogramma. De publieke tegenhanger France Inter volgt met 11,7% marktaandeel, terwijl RMC 6,8% scoort. Europe 1 weet 6,2% marktaandeel te trekken. Ten opzichte van een jaar geleden weten vooral RTL, France Inter en RMC flink terrein te winnen, terwijl Europe 1 juist daalt. Ten opzichte van twee jaar geleden scoort Europe 1 zelfs ruim 2%-punt lager.
NRJ populairste muziekzender
Het populairste muzieknetwerk in Frankrijk is NRJ. De hitzender noteert 6,1% marktaandeel, ruim een procentpunt lager dan een jaar daarvoor. Ook het lokale netwerk France Bleu, met overwegend Franstalige muziek, scoort 6,1% marktaandeel. Op ruime afstand volgt Nostalgie met 3,9%. Zoals de naam al doet vermoeden draait Nostalgie voornamelijk gouwe-ouwe muziek.
De nieuwszender France Info en de dancezender Fun Radio bezetten de achtste plaats. Fun Radio kwam vorig jaar nog uitgebreid in het nieuws nadat het gefraudeerd had met de luistercijfers. Het gevolg was dat de zender enkele maanden uit de meting geschrapt werd.
De hiphopzender Skyrock completeert de top 10. Daarachter volgen respectievelijk RFM (soft)pophits van de jaren ’60 tot nu), Virgin Radio (pop-rock), Cherie FM (softpop) en RTL2 (pop-rock).
De Top 10:
Marktaandeel 1e kwartaal 2017 (marktaandeel nov-dec 2016) <marktaandeel 1e kwartaal 2016>
RTL – 12,6% (12,6%) <12,1%>
France Inter – 11,7% (11,0) <10,5%>
RMC – 6,7% (6,8%) <5,9%>
Europe 1 – 6,2% (6,6%) <6,9%>
NRJ – 6,1% (6,1%) <7,4%>
France Bleu – 6,1% (6,0%) <6,8%>
Nostalgie – 3,9% (4,2%) <4,1%>
France Info – 3,7% (3,8%) <3,5%>
Fun Radio – 3,7% (4,2%) <niet gepubliceerd>
Skyrock – 3,4% (2,9%) <3,3%>
Parijs
Terwijl RTL landelijk aan kop gaat, moet het station in de regio Parijs genoegen nemen met de tweede plaats. In de Franse hoofdstad is France Inter het populairste station met 14% marktaandeel.
Skyrock is de populairste muziekzender met 3,5%, gevolgd door NRJ en Nostalgie met elk 3,3%. Latina is met 2,2% de best beluisterde lokale muziekzender met 2,2% marktaandeel. Latina zendt een mix van Latijns-Amerikaanse muziekstromen als Salsa, Bachata en Merengue uit. [Radiowereld.NL]