De Nederlandse radiostations, verenigd in het Radio Advies Bureau (Rab), geven vervolg aan de radiocampagne ‘radio raakt’ met een uitbreiding van versies van de radiocommercial. De radiozenders kiezen zelf welke versie(s) zij uitzenden op basis van het profiel van hun doelgroep.
De radiocampagne bestaat uit een reeks van vier radiocommercials: Alles achterlaten, Française, Wereldreiziger en Acces Denied. De luisteraar wordt meegenomen in een beleving en transformeert tijdens het horen van de radiocommercial van een gewone alledaagse situatie naar een droom. Dat is wat goede radioreclame kan doen.
De campagne ging in november 2017 al van start met de eerste versie ‘Alles achterlaten’ en op 13 december werd ‘Française’ geïntroduceerd. Nu zijn alle versies gelanceerd. Hierdoor kan gevarieerd worden in versies en kunnen radiostations eigen keuzes maken voor de best passende radio-inzet, afgestemd op de doelgroep en/of het moment van de dag.
Rab (Radio Advies Bureau) probeert met deze campagne aan te tonen dat het medium radio ingezet kan worden om zowel de kennis als houding van mensen te beïnvloeden. Radio wordt veelal succesvol ingezet als actiematig medium, maar is ook zeer geschikt om merken te bouwen of imago te laden. Op radio krijgen merkenbouwers een luisterend oor: radio geeft ruimte om een verhaal te vertellen en luisteraars zijn op een natuurlijke wijze ontvankelijk voor beleving en verhalen.
Goed getest
De Rab-campagne is zowel door ‘Ster Admeasure’ als door ‘Qmusic onair’ gepre-test. De resultaten tonen dat de radiocommercials goed scoren op likability, boodschapoverdracht en merkattitude-doelstellingen. De commercials worden beoordeeld als origineel, vernieuwend en overtuigend.
Radioadverteerders en hun adviseurs worden doorverwezen naar de website ‘radioraakt.nl’. Dit is een ‘etalage’-website om te inspireren en goede radioreclame in de schijnwerpers te zetten.
is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations en staat voor het vermarkten van radiokennis en het inspireren over radioreclame voor de adverteerder en haar adviseurs. RAB is één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om meer te bereiken bij de luisteraars van haar radiomerken. [Radiowereld.NL]