De popzender 104.3 My FM (KBIG) in Los Angeles heeft orde op zaken gesteld en na twee metingen de koppositie weer overgenomen. In New York City blijft 106.7 Lite FM (WLTW) het populairst. Wel daalde het marktaandeel fors.
De stations met kerstmuziek die de afgelopen maanden hun luistercijfers fors zagen stijgen, zien veelal hun marktaandeel halveren.
Zo ook de popzender KOST 103.5 in Los Angeles. Het marktaandeel daalde van 11,9 naar 5,5%. Hierdoor staat KOST nu op de tweede plaats. Zusterstation My FM zag haar marktaandeel met 0,6%-punt stijgen naar 6,3% en staat hierdoor weer op de eerste plaats.
Ook 102.7 KIIS FM herstelde zich en scoort haar beste cijfers sinds juni. Met 4,9% staat de hitzender nu op plaats drie. Grote vraag is KIIS weer eens weet door te stijgen naar de hoogste positie. Afgelopen week voerde de radiozender wijzigingen door aan haar programmering waarbij dagdeejay Letty Baltazar is vervangen door Alex Gervasi.
De classic hitszender K-Earth 101 (KRTH) zag haar marktaandeel voor de derde meting op een rij gelijk blijven op 4,8%, maar daalt desondanks een plekje. Na jarenlange afwezigheid is KFI AM640, enkele jaren geleden zelfs nog nummer 1, terug in de top 5. De talkzender zag haar marktaandeel met 0,6%-stijgen naar 4,5% en drukt hiermee de urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) de top 5 uit.
Opvallend is dat de rockzenders 95.5 KLOS en 106.7 KROQ niet of nauwelijks profiteren van het wegvallen van rivaal (classic rock) 100.3 The Sound (KSWD) terwijl die zender bijna 3% marktaandeel scoorde.
Kijkend naar de doelgroepen dan leidt My FM zowel bij de 18-34, 18-49 en 25-54 jarigen.
New York City
In de Big Apple blijft Lite FM aan kop. Wel daalde de popzender fors, want het marktaandeel ging met 4,6%-punt naar beneden naar 8,5%. Lite houdt hiermee een riante voorsprong op de nummer 2, een positie die voor de derde meting op een rij in handen is van 1010 WINS. De nieuwszender daalde licht naar 5,9%.
Ook de urban popzender WBLS 107.5 daalde, maar blijft derde. De classic hitszender (W)CBS FM 101.1 steeg met 0,1%-punt naar 5,0% marktaandeel en blijft vierde. CBS FM moet deze plek overigens wel delen met Z100 (WHTZ). De hitzender steeg met maar liefst 0,8%-punt en scoort haar beste cijfers sinds juli.
Andere grote stijgers zijn de classic rockzender Q104.3 (WAXQ) die het marktaandeel met 0,6%-punt zag stijgen en de publieke zender WNYC FM (+1,0%-punt). De nieuwe rockzender Alt 92.3 (WBMP) zag haar marktaandeel met 0,3%-punt stijgen naar 2,4%. Dit is goed voor een zestiende plaats.
Bij de doelgroepen blijft Lite aan kop bij de 18-49 en 25-54 jarigen, terwijl Z100 de kop heeft overgenomen bij de 18-34 jarigen.
Chicago
Elke maand blikt Radio.NL ook op de rangen en standen in een radiomarkt elders in de VS. Deze maand Chicago, de derde radiomarkt van de VS. In de Windy City wonen een kleine 8 miljoen inwoners.
Net als in New York City en Los Angeles is ook de kerstgedachte in Chicago geheel verdwenen. En die klap kwam keihard aan voor 93.9 Lite FM (WLIT).
De popzender zag het marktaandeel als een plumpudding in elkaar zakken: van 12,4 naar 3,4%. Ofwel van de eerste naar de zevende plaats.
Aan kop gaat nu de urban popzender V103 (WVAZ) met 6,8%. Vorig jaar stond de zender nog op de derde plaats. Op de tweede plaats staat nu de grote concurrent van Lite: 101.9 The Mix (WTMX). De popzender steeg met ruim een procentpunt naar 5,4%.
Een nieuwkomer op nummer 4: 104.3 Jams (WBMX). De classic hiphopzender zag haar marktaandeel na de start in november, toen het de classic hitszender K-Hits 104.3 verving, omhoog schieten. Maar net als bij classic hiphopzenders elders in de VS zet het verval snel in. 104.3 jams moet nu genoegen nemen met 4,8%.
De nieuwszender WBBM, vorig jaar nog nummer 1, staat nu vierde met 4,7%, terwijl het Spaanstalige La Que Buena 105.1 (WOJO) de top 5 completeert. [Radiowereld.NL]