In gesprek met: Edit den Doosch [ID&T Radio]

Edith van Loo (radionaam: Edit den Doosch) werd geboren in Amsterdam in de vorige eeuw. Haar droom was plaatjes draaien in een discotheek en in 1981 kwam die droom uit. Edith werd de vaste dj van discotheek ‘De Schakel’ op het Leidseplein in Amsterdam.

Via platenzaak Rhythm Import kwam ze in contact met Peter Duykersloot. Hij was op dat moment net bezig met het opzetten van W.A.P.S. (Wave Amsterdam Power Sound), een piraat met alleen dance-muziek. Edith was vanaf de eerste dag betrokken bij de zender, waar ook Linda de Mol ooit nog een blauwe maandag achter de microfoon zat. Ondertussen draaide Edith ook in diverse clubs en discotheken. Na 5 jaar kreeg ze ruzie met de programmaleiding en stapte Edith op bij W.A.P.S.

In 1988 kon Edith aan de slag bij Radio 10. Ze kreeg een dagelijks programma tussen 23 en 2 uur en mocht zelf haar muziek uitzoeken. Ruud Hendriks vroeg Edith vervolgens bij Veronica te komen werken. Daar voelde ze zich echter niet thuis en keerde na een paar maanden terug bij Radio 10. Toen Tom Mulder Radio 10 kwam versterken werd de zender omgedoopt in Radio 10 Gold. Voor Edith het moment om te vertrekken. Ze ging opnieuw in de horeca aan de slag en draaide bovendien op een groot aantal alternatieve dansavonden.

In 1996 begonnen de vroegere eigenaren van WAPS met NEW Dance Radio. Edith kreeg haar vaste plek in de programmering, naast onder meer Giel Beelen, Gerard Ekdom, Timur Perlin. Na 5 jaar moest NEW Dance Radio wegens geldgebrek verkocht worden.

ID&T werd de nieuwe eigenaar. NEW ging SLAM FM heten, en zond het eerste half jaar alleen non-stop muziek uit. Edith presenteerde ondertussen bij SUN FM in de regio Rotterdam. Daarna was ze te horen op de middengolfzender Q The Beat. Het station kreeg echter geen etherfrequentie en stopte er na één jaar mee. Inmiddels werkte Edith regelmatig als inval-stem voor Tv-zender NET5 en kreeg steeds meer werk als voice-over.

Via Edwin Evers kwam Edith bij Radio 538 terecht. In eerste instantie als nieuwslezeres tijdens ‘Evers Staat Op’ en daarna korte tijd met een eigen programma op vrijdagnacht. Na een paar maanden wilde Edith meer geld. Omdat Radio 538 dat niet wilde betalen, besloot Edith op te stappen en zich weer volledig aan het inspreekwerk te wijden. Vier maanden geleden werd Edith weer gevraagd door ID&T. Daar is ze sinds kort elke werkdag tussen 13 en 16 uur te beluisteren met haar programma ‘Break The Day’.

– Hoe komt het dat je nooit bij een publieke zender zoals Radio 3 bent gekomen?

Ik ben een jaar of 20 geleden eens uitgenodigd door Paul v.d.Lugt om een demo op te nemen bij Radio 3, onder zijn begeleiding, maar dat werd niks.

Hij riep: “Als jij dingen als ‘spermanent’ in plaats van’ permanent’ blijft zeggen, kom jij nooit verder!” .  Ik vond dat ik dat moest kunnen zeggen dus verliet ik het pand weer vrolijk en opgelucht.
Ik heb later nog eens prettig gesproken met Jan Steeman, van de AVRO; dit naar aanleiding van een demo die ik samen met Gerard Ekdom maakte toen er naar een nieuwe ochtendsjo werd gezocht, maar ten eerste kan ik m’n bed niet uitkomen ‘s ochtends zo gruwelijk vroeg en ten tweede vrees ik dat ik niet echt thuishoor in zo’n fabriek als Radio 3 FM.

– Je zat bij Radio 10 in de beginjaren. Hoe denk je terug aan die periode?

Ik denk er met heel veel plezier aan terug! Ik had een ideale tijd: 11-2 ’s avonds. En het prettige was, dat Radio 10 met een format werkte wat door de DJ’s zelf ingevuld kon worden! 1e plaat: een top 40-hit, 2e plaat: 60-er jaren, 3e plaat: LP-track,  enz.enz. Zo kon je je programma een eigen gezicht geven en wat ik altijd erg prettig vind: zo kon je ook verzoekplaten draaien!

Ferry Maat en Jeroen Soer hadden de leiding en het pioniersgevoel vierde er hoogtij. We draaiden bijna alles van vinyl, met draaitafels, jinglemachines, brandrecorders…

Er waren borrels, je kwam langs bij elkaars programma, ook Jeroen Soer deed nog wel eens een programma, kortom: piraterij in de prettigste zin des woords! Dollepret met DJ’s en nieuwslezers die nu vrijwel allemaal nog steeds op radio of TV aktief zijn. Ook waren er verregaande ruzies en barre werkomstandigheden; die ben ik spontaan vergeten.

– Heb je ooit een erge blunder geslagen op de radio of ergens spijt van gehad?

ACH, hou op! ik hang aan elkaar van blunders.. en niet alleen op technisch gebied; ik maak radio zoals “het niet hoort”.

Bij YorinFM en Radio 538 vind je presentatoren die door en door getraind zijn, intro’s vol weten te praten,  telefoongesprekken inkorten.

Zij teasen de luisteraar vakkundig en verdelen hun programma schematisch in thema’s en blokjes en praten vooral niet over zichzelf. Ik vind dat soort gelikte radio niet fijn om te horen.

Waarschijnlijk omdat ik zelf zo’n chaoot ben. ik ben een wandelende piraat en bereid zelden iets voor, ben geneigd te veel te lullen, vooral over mezelf, ik heb nog nooit een redactie gehad voor m’n programma, schijn alle regels nooit onder de knie te krijgen en spring in m’n presentaties van de hak op de tak, maar.. daar vaar ik zelf wel bij ! Ik heb er grooote lol in!

– Wat is voor jou het leuke aan radio maken?

Het laten horen van goeie verrassende muziek: oude en nieuwe klanken van de bovenste plank.. het liefst “dance”, omdat ik daar zelf helemaal voor ga, maar in alle genres heb je goeie muziek.

Ik zorg dat ik wat te melden heb over de artiesten: waar ze eventueel te zien zijn, of ze een nieuw album gefabriceerd hebben, of ze last van aambeien hebben, of van een falende erectie.

Wat radiomaken zeer de moeite waard maakt zijn de reacties van luisteraars. Als ik bij ID&T Radio vraag op de radio: hoe komt Harry ‘Choo Choo’ Romero toch aan dat “choo choo”, dan krijg ik een stortvloed van serieuze reacties met het antwoord op mijn vraag.. ik merk dat mensen echt luisteren naar wat je zegt en betrokken zijn bij het station.  Ik heb dat nog nooit zo sterk meegemaakt.

– Hoe kijk je terug op je radiotijd bij SUN FM en Q The Beat?

Sun FM en Q the Beat…2 uitersten…

Sun FM zat in het pand van Stadsradio Rotterdam; ik deed programma (voicetracks) tussen 11 en 2 ’s middags. Minimale presentaties met Sky Radio-achtige muziek. Ik zag het meer als inspreekklus dan als radio-maken.

Q the Beat was wel een avontuur, maar helaas met volkomen onkundige lui aan het roer en alleen te ontvangen op de AM. Het was een R&B / Hiphop-station. Het station is opgeheven binnen een jaar.

– Je komt en gaat weer als het je ergens niet bevalt, wat doe je in die tussentijd?

Ik ben inderdaad iemand die nogal snel opstapt als de sfeer niet te teren is, of als ik de muziek tergend slecht vind of als ik echt niet meer mezelf kan zijn; dan is radio niet meer leuk en dan werk ik net zo lief als vakkenvulster bij de LIDL !

Ik viel in het verleden altijd weer terug in de horeca als barjuffrouw en ik draai al sinds m’n 25e in clubs; eerst full-time, toen steeds minder, omdat ik het geen feest meer vind om plaatjes te draaien in een etablissement. De afgelopen jaren sprak ik commercials in voor de kost en promo’s voor net 5.

– Welke radiomakers vind je goed ?

Robert Jensen omdat ie zo verrassend en brutaal is… Gerard Ekdom omdat het zo’n extreem toffe goser is…Rob van Someren omdat ie zoveel humor heeft en zo “gezellig” overkomt …Kas van Iersel omdat ie zo kundig is… Rob Stenders met z’n nachtprogramma omdat ie in die sfeer het beste klinkt en omdat hij zoveel weet over muziek en artiesten. Henk Westbroek omdat ie schijt heeft aan alles en een droogkloot is. Giel Beelen omdat hij geen confrontatie uit de weg gaat en Evers omdat ie een vrolijk en stabiel “honk” is en de beste interviewer allertijden.

Wat ze allemaal gemeen hebben: ze zijn niet standaard..ze hangen niet de gelikte vrolijk klinkende radio-DJ uit ..ze zijn helemaal echt.

– Je wordt gezien als iemand die wel eens te ver gaat in grof taalgebruik. Ben je nu braver dan vroeger?

Ach, ik ben wel wat ouder inmiddels en niet meer zo heel erg dwars.
Toch zit er een vreemd addertje in mijn gare hersenpan dat altijd alles wil doen wat niet mag; dat blijft en daar heeft mijn radiobaas Soedesh bij ID&T nog steeds last van zegt ie wel eens. Maar ik vind mezelf niet grof. Ik roep niet op tot volkerenmoord en ik val niemand aan op z’n smaak of politieke mening.

Ik praat niet met luisteraars over politiek of pedofilie of wel of geen hoofddoekjes. Ik ben daar geen held in en het past ook niet bij ID&T Radio: we hebben het alleen over dance-scene gerelateerde zaken en mijn taalgebruik vind ik zelf absoluut niet schokkend. Zo praat ik ook met kennissen in de kroeg. Vroeger was het al schandelijk als je poep zei, maar nu toch niet meer..

– Is radio maken je roeping?

Nee, ik heb geen roeping! Ik hoor andere radiomakers wel eens zeggen: “het gaat weer kriebelen nu ik geen radio meer maak”, maar ik ben het radio maken weer vergeten zodra ik het niet meer doe. Ik leef altijd erg van dag tot dag en ben schijnbaar niet iemand voor een langdurige vaste baan. Dat komt omdat er zo vaak ellende is bij de omroepen; dingen veranderen, DJ’s vliegen er uit, nieuwe radio-bazen komen binnen, met andere ideeën en andere sferen.

Ik wil maar 1 ding: altijd achter het station staan waar ik draai, wat soms best moeizaam en chaotisch gaat en  slecht betaald wordt, maar wel samen met fijne collega’s en een baas waar ik mee door 1 deur kan.

– Je hebt een paar maanden bij Radio 538 gezeten; waarom ging je daar weg?

Ik kreeg qua loon 1 scheet en 1 knikker. Toch heb ik ‘t er wel naar m’n zin gehad omdat ik groen licht kreeg wat betreft presenteren en ik deed zelf geen techniek: dat deed Timo Kamst die nu bij YorinFM zit. Ik kreeg ook nog een redactie-mannetje aan mijn zijde; een luxe die ik nog nooit meegemaakt had! Ik zat op een stoel als een verwende prinses op de erwt en lag er meestal onder van ’t lachen want het was knijter gezellig in die vrijdagnachten, met de mannen achter de knoppen! De muziek van Radio 538 is niet mijn kopje thee en ik krijg al helemaal geen nieuwtjes over de nieuwe lover van Britney Kringspiers en de eetgewoontes van K3 over m’n lippen..

Ik kwam trouwens bij Radio 538 eerst een week nieuwslezen in het programma van Edwin Evers. Evers wilde uitproberen hoe ’t zou klinken met nieuws vanuit de studio. Nieuwslezen is een vak apart; dat is niet iets wat je zomaar even doet! Gelukkig werd het nieuws geschreven door het ANP en hoefde ik ’t alleen maar voor te lezen.

Eerst zat ik tussen Rick en Nils in de studio, maar omdat er die week iedere dag  veeeel volk in de studio was (live bandjes en ook politici, want het was verkiezingsweek) klonk het rommelig en ben ik verhuisd naar een piepklein hokje naast de uitzendstudio. Nils van Baerlen kende ik al van NEW Dance Radio. Hij liep daar stage en durfde in die tijd niet eens een weerbericht voor te lezen! En moet je hem nu eens zien. Het was een erg leuke week. Maar het had niet langer moeten duren dan die week, want nieuwslezen? Nee!

– Je hebt heel kort bij Veronica gezeten lang geleden; ging het daar ook niet goed?

Het was een initiatief van Ruud Hendrix. Ik begon daar toen Veronica uitzond vanaf de Firato. Ik mocht m’n eigen programma samenstellen en had alle vrijheid. Ik zat er in de vroege vroege ochtenden en heb in de weken of maanden dat ik er werkte met niemand kennisgemaakt en heb er geen leuke herinnering aan overgehouden.

Ik denk dat de overweldigende sfeer van de Firato, de tierende Lex Harding, de hectische en onpersoonlijke personeelsleden toen nogal bedreigend overkwamen op mijn nog broze, vrij onervaren radio-geest en wat ik echt mis is “ambitie”. Ik wil niet per se “hogerop”, dus ben ik gestopt bij Veronica en hup weer terug naar Radio 10!

– Je bent na een paar onderbrekingen, toch weer terug bij ID&T Radio. Wat is het aan deze zender wat je zo  aantrekt?

De muziek, het “underground”-sfeertje, het contact met clubDJ’s en producers van housemuziek van over de hele wereld, het vertrouwen wat ik heb in onze “radio-baas” Soedesh Moerlie, de feesten die ID&T organiseert, de mensen die bij ID&T werken en wat ze presteren, kortom, ID&T in z’n totaliteit!

– Hoe kan ID&T volgens jou een succes worden?

Ik roep al 24 jaar hoe radio volgens mij moet klinken; heb een uitgesproken mening over radio die ik voortdurend van de daken zou willen schreeuwen, maar daar koopt niemand iets voor. Ik ben geen programmalijer en ik zie om mij heen hoe gruwelijk moeilijk het is om een radiostation tot een succes te maken. Er zijn maar een paar mensen in Nederland die daar kaas van gegeten hebben.

Ik zit er zo vaak naast! Zo had ik gedacht dat JFK (Jazz Radio) heel hoog zou gaan scoren. Ik dacht dat Radio 10 Gold een trieste aanfluiting was en dat radio 10 gewoon door moest gaan op de oude voet. Ik denk nu dat Radio 3 wel goed zit wat betreft presentatoren, maar dat ze muziek van alle tijden en alle genres moeten laten horen en niet al die alternatieve gitaarteringherrie.

Wat ID&T Radio betreft denk ik dat ‘t een stoer station moet zijn, gericht op dance-minnende 20-50ers. En dat ‘t best een tikje obscuur en “anders” mag klinken, (ook kwa presentatie) met clubmuziek in de breedste zin van ‘t woord; geen top40-hits; die worden al door Radio 538 gedraaid. Of ik ‘t bij ‘t rechte eind heb? Jenever can tell !

– Naast radio maken spreek je ook commercials in voor radio en tv. Wat moet je daarvoor kunnen?

Teksten en commercials inspreken heeft niet, zoals zo veel mensen denken met de klank van je stem te maken. Het heeft te maken met of je iets treffend kunt overbrengen, hoe je met je stem kunt acteren, hoe je overtuigend overkomt en achter het product lijkt te staan waar je over praat, hoe je met weinig nadrukken toch de aandacht weet te trekken, hoe je zonder te over-acten warm, gezellig, vrolijk kunt klinken, of indien gewenst: vlak en emotieloos..

– Wat voor soort programma zou je ooit nog eens willen doen op de radio?

Een programma zoals Tosca Hoogduin vroeger presenteerde in de avond, met nieuwe releases van het milde soort, Jazz, lowtempo dance, fijne popmuziek, soul en dat dan rustig en sfeervol omlijsten met informatie over de muziek en verder geen gedoe.

– Heb je nog veel contact met oude radio collega’s ?

Via e-mail regelmatig en soms kom ik in het pand van Veronica of Radio 538 of RTV Utrecht als ik er een spotje inspreek en dan is het wel errrrg leuk om m’n ouwe maatjes weer eens te zien!

Edit den Doosch