Analyse: Zo presteren de 4 grootste radiostations gedurende de dag

NPO Radio 2 is momenteel veruit de best beluisterde radiozender van Nederland, gevolgd door Radio 10, Radio 538 en Qmusic. Maar gedurende dag verschillen de onderlinge verhoudingen behoorlijk. Radio.NL dook daarom in de luistercijfers per uur.

Analyse: Zo presteren de 4 grootste radiostations gedurende de dag Onder de loep zijn de cijfers 10+ over de periode februari/maart 2020 van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) genomen. Het zijn cijfers die anders zijn dan anders, want door de coronacrisis is het luistergedrag flink veranderd.

Wat gelijk opvallend is dat NPO Radio 2 eigenlijk vrijwel de hele dag aan kop gaat. Pas na het avondeten verliest de radiozender flink terrein. Dat verlies is bij alle grote muziekstations te zien en komt doordat de televisie dan massaal aan gaat.

De piek scoort NPO Radio 2 tussen 14 en 16 uur. Rob Stenders scoort dan met zijn Platenbonanza 15,2% marktaandeel.

Radio 538 gaat goed van start met de 538 Ochtendshow met Frank Dane, dat met Jan-Willem Start Op vecht om de koppositie, maar na 10 uur gaat het marktaandeel flink omlaag. Na 12 uur daalt het marktaandeel van 538 zelfs onder de 10% en moet de zender Radio 10 en zelfs Qmusic al voorbij laten.

Bij Radio 10 is een duidelijke opgaande lijn te zien vanaf Ekdom in de Morgen naar Somertijd. Daarna zakt het marktaandeel weer wat terug om in de loop van de avond weer verder te stijgen.

Qmusic vertoont een vrij stabiele lijn over de gehele dag, waarbij het station tijdens de kantooruren met Wim van Helden en Menno Barreveld concurrent 538 al voorbij is. Tijdens de middagshow met Domien Verschuuren zakt het marktaandeel van Qmusic weer wat terug, waardoor 538 tijdens de Coen & Sander Show weer groter is.

Zowel Radio 538 al Qmusic gaan na 20 uur hard naar beneden. Dat komt doordat zij een jongeren doelgroep hebben dat Radio 2 en Radio 10. In de avonduren scoren vooral de zenders met de wat oudere luisteraars.

20-49 Jaar
Bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar is het beeld heel anders. Radio 538 start de dag met een hoog marktaandeel van rond de 20%, maar gaat daarna gestaag naar beneden en ziet dan na 10 uur Qmusic voorbij komen. Tijdens de Coen & Sander Show herovert 538 de koppositie weer.

Qmusic scoort haar hoogste marktaandeel 20-49 uur tijdens het Foute Uur, dat tijdens de meting nog tussen 9 en 10 uur te horen was: 17,9%. Tijdens de middagshow toont het marktaandeel van Q een dipje.

In tegenstelling tot de 10+ cijfers is NPO Radio 2 bij de doelgroep 20-49 jaar geen marktleider. Dat komt omdat het station zich ook op een wat oudere doelgroep richt. Alleen tijdens Stenders Platenbonanza schiet het aandeel boven de 16%. Opvallend is dat het aandeel in de doelgroep 20-49 na 16 uur tijdens Ruud de Wild en Wouter van der Goes snel daalt. Bij Radio 538 en Qmusic zet de daling pas later in.

Radio 10 zit vrijwel de hele dag onder de andere drie radiostations, maar vertoont, in tegelstelling tot de andere zenders, een gelijk beeld bij 20-49 als bij 10+. Een gestage stijging vanaf de ochtendshow, naar het eerste uur Somertijd om daarna weer te dalen en het hoogste aandeel in de avond te halen. [Radiowereld.NL]