De consolidatie van de Engelse radiowereld gaat door. Bauer Media heeft afgelopen week het resterend aandeel van de radioreclameverkoopmaatschappij First Radio Sales (FRS) overgenomen van Wireless.
FRS verzorgt de verkoop van landelijke reclame voor in totaal 118 lokale radiostations verspreid over het gehele Verenigd Koninkrijk en is vergelijkbaar met E-Power in ons land, dat de (landelijke) reclameverkoop voor regionale commerciële radiostations verzorgt.
Door de aankoop van UKRD (10 lokale radiostations), waarvoor eerder dit jaar definitief groen licht gegeven werd, had Bauer al 50% van de aandelen in FRS in handen. FRS was zelfs de inzet van de onderhandelingen tussen Bauer en de Engelse mededingingsautoriteit Competition and Markets Authority (CMA) om in totaal 50 lokale radiostations te mogen kopen.
Bauer, eigenaar van onder meer Kiss, Absolute Radio en Magic, moest aan radiostations die aangesloten zijn bij FRS de komende 10 jaar landelijke reclameverkoop aanbieden onder dezelfde voorwaarden als nu bij FRS het geval is.
Maar nu wordt Bauer geheel eigenaar van FRS. Wireless heeft haar belang van 50% in de reclameverkoopmaatschappij aan Bauer verkocht. Eerder verkocht Wireless al 12 lokale radiostations aan Bauer. Wel blijft Wireless eigenaar van de landelijke digitale stations Virgin Radio, Talksport en Talkradio.
Bauer zegt door de volledige overname van FRS betere voorwaarden te kunnen aanbieden aan zowel adverteerders als de radiostations die hun landelijke reclameverkoop laten verzorgen door FRS. Landelijke adverteerders zijn namelijk goed voor 70% van de reclame-inkomsten van de lokale radiostations. [Radiowereld.NL]