Radio 538 heeft voor het eerst in maanden haar marktaandeel in de ochtend weer zien stijgen. Het marktaandeel van de Ochtendshow met Frank Dane steeg naar 14,2%, waarmee 538 marktleider blijft op dit tijdsstip.
Sta op met 538
Met het stoppen van Edwin Evers worden de kaarten in de ochtend momenteel opnieuw geschud. Frank Dane heeft de loodzware taak om in de voetsporen van Evers te treden op 538. En het kon natuurlijk niet anders dan dat het radiostation terrein zou verliezen. De vraag is alleen hoeveel?
De afgelopen maanden zag Radio 538 haar marktaandeel in de ochtend dan ook dalen. Maar er lijkt licht aan het einde van de tunnel zijn, want voor het eerst dit jaar zijn de cijfers weer gestegen. Met 14,2% marktaandeel (april-mei 2019) staat Radio 538 in de ochtend met Dane nog steeds ruimschoots bovenaan bij de doelgroep 10+. Een stijging van 0,5%-punt ten opzichte van de vorige meting.
Bovendien is dit maar een kleine 2%-punt minder dan Evers een jaar eerder scoorde.
NPO Radio 2 blijft 2
NPO Radio 2 houdt met Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte de tweede plek in handen. Wel daalde het marktaandeel deze meting licht naar 12,5%. Ten opzichte van een jaar geleden scoort Radio 2 1,3%-punt lager.
Jurgen van den Berg op NPO Radio 1 sluit aan op de derde plaats met 11,8%, dat is 1,8%-punt minder dan een jaar eerder. Ten opzichte van de vorige meting is het verlies slechts 0,2%-punt.
Ekdom op 10
Gerard Ekdom is op Radio 10 goed voor 10,5% marktaandeel in de ochtend. Dat is iets minder dan vorige meting, toen hij z’n record op 10 van 10,7% evenaarde, maar nog altijd bijna 4%-punt meer dan Radio 10 in dezelfde periode vorig jaar scoorde in de ochtend.
Mattie & Marieke
Mattie Valk en Marieke Elsinga staan met 9,6% marktaandeel op de vijfde plaats. Opvallend is dat de ochtendshow van Qmusic de afgelopen drie metingen steeds licht gedaald is. In januari-februari 2019 werd de piek bereikt van 10%.
De rest
Door al het deejaygeweld in de ochtend bij de concurrentie zag Sky Radio haar marktaandeel in de ochtend de afgelopen maanden flink dalen. Wel blijft de non-stop zender ‘best of the rest’ met 5,7%. Dat is overigens wel 0,6%-punt lager dan een jaar ervoor.
Sander Hoogendoorn op NPO 3FM noteerde bij de laatste meting 3,5% marktaandeel, wat iets lager is dan zijn voorganger Domien Verschuuren een jaar eerder scoorde. Giel Beelen zag zijn marktaandeel op Veronica voor de tweede meting op een rij weer iets stijgen. Met 3,3% zit hij op vrijwel hetzelfde niveau als een jaar eerder.
Jeroen van Inkel op NPO Radio 5 is goed voor 2,6%, wat iets hoger is dan een jaar eerder. Barry Paf scoort op 100% NL een marktaandeel van 2,1%. Wel daalde dit marktaandeel voor de vierde meting op een rij. Sander de Heer op Sublime noteert 0,4%.
20-49 Jaar
Ook bij de voor adverteerders belangrijke doelgroep 20-49 jaar blijft Radio 538 aan kop. Frank Dane noteerde deze meting 21,5%. Dat is weliswaar 3,5%-punt lager dan Evers een jaar eerder deed, maar wel weer 1,3%-punt hoger dan de vorige twee metingen. Bovendien is 538 nog steeds het enige station dat in de ochtend in deze doelgroep meer dan 20% marktaandeel scoort.
Mattie en Marieke blijven 14,3% stabiel bij de doelgroep 20-49. Dat is weliswaar een stijging van 2,5%-punt ten opzichte van de vorige ochtendshow op Q een jaar geleden deed, maar de afgelopen drie metingen is er geen echte groei meer te zien bij deze doelgroep.
NPO Radio 2 volgt vlak achter Q met 13,9% (-2%-punt ten opzichte van een jaar geleden), terwijl Ekdom op 10 nu 12,1% (+5,4%-punt ten opzichte van vorig jaar) scoort. Sky Radio daalde naar 6,2%. Vooral de afgelopen maanden is het hard gegaan, want in de periode februari-maart 2019 scoorde het station nog bijna 2%-punt hoger.
Sander scoort op 3FM nu 4,8% marktaandeel, Jurgen op NPO Radio 1 4,7%, Giel op Veronica 4,0% en Barry op 100% NL 2,2%. [Radiowereld.NL]