Luistercijfers België: Record voor Joe, forse daling MNM

Qmusic en Joe zijn de grote winnaars bij de nieuwe luistercijfers, terwijl MNM een flinke smak naar beneden maakt. Dit blijkt uit de nieuwe Belgische cijfers die vrijdag zijn gepubliceerd. In Wallonië herstelt Bel RTL zich.

Luistercijfers België: Record voor Joe, forse daling MNM De nieuwe CIM RAM luistercijfers zijn de eerste cijfers in meer dan een half jaar tijd. Mede door corona ging het luistercijfers meten eerder al grotendeels plat.

Bijna driekwart van de gegevens werd namelijk verkregen door face-to-face interviews. Om corona-proof te kunnen werken is CIM versneld overgestapt op een mobiel luisterdagboek.

Voor de omschakeling zijn de maanden juli en augustus gebruikt. In deze periode zijn dan ook geen metingen gehouden. De vrijdag gepubliceerde cijfers bevatten dan ook gegevens van de periode 1 september 2020 tot en met 28 februari 2021.

In Vlaanderen blijft VRT Radio 2 veruit de populairste zender. Het marktaandeel van de familiezender steeg met bijna 1%-punt naar 29,9%. Een vertrouwd beeld, want in het verleden waren deze schommelingen ook al te zien.

Flinke stijging Qmusic
Daarachter heeft Qmusic goede zaken gedaan. De hitzender steeg met anderhalf procentpunt naar 12,0%. Een nieuwe ochtend- en middagshow en het inhuren van oud-zenderbaas Erwin Deckers als consultant heeft de zender duidelijk geen windeieren gelegd.

Bij de doelgroep 18 tot 44 jaar heeft Qmusic het marktleiderschap weer heroverd. Het marktaandeel steeg hier met ruim 4%-punt naar 22,1%.

Bij Qmusic hebben we de laatste maanden, voor én achter de schermen, enorm hard gewerkt aan ons radiostation”, aldus channel manager Michael Dujardin. “Het is voor het hele team dan ook een erg mooie blijk van waardering dat de Vlaamse luisteraars ons zo massaal aan het omarmen zijn. Maar dit is nog maar het begin. Voor de zomer staan er een aantal grote zenderacties gepland – met de Q-Escape Room die maandag al start – en dit najaar vieren we onze twintigste verjaardag.”

Zenderrecord voor Joe
Ook Joe, het classic hits-zusje van Q deed goede zaken. De zender zag het marktaandeel met 1,2%-punt stijgen naar 9,8%. Niet alleen klimt Joe hierdoor naar de derde plek, ook is het een nieuw zenderrecord.

Dit is het beste resultaat ooit voor Joe en dat is vooral te danken aan het harde werk van het hele team”, vertelt channel manager Robin Vissenaekens. “We gaan door het vuur voor onze luisteraars en het afgelopen moeilijk jaar hebben we nog meer ingezet om de beste vriend te zijn voor elke luisteraar met de greatest hits en entertainende programma’s en acties.

Studio Brussel staat opnieuw op plek 4. Het marktaandeel van de alternatieve jongerenzender daalde met 0,3%-punt naar 9,1%. Radio 1 daarentegen steeg met 0,4%-punt naar 8,8%.

MNM onderuit
Grote verliezer deze meting is MNM. De hitzender van de VRT verloor maar liefst 1,5%-punt en noteert nu 8,6% marktaandeel. Hierdoor tuimelt MNM van de derde naar de zesde plaats. Nostalgie daalt licht naar 7,2%.

Topradio blijft met 1% marktaandeel de grootste commerciële netwerkradio. BNL, die onlangs haar FM-kavel kwijtraakte, scoort 0,3%, terwijl NRJ blijft steken op 0,2%. Digitale radiozenders Willy (0,5%) en Joe 60s & 70s (0,4%) zijn hierdoor zelfs nog groter dan BNL en NRJ.

Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België blijft Nostalgie het populairst, al levert de classic hits zender opnieuw in. Dit keer ging er 0,8%-punt vanaf en blijft het marktaandeel op 14,1% steken. Ook VivaCité daalde, maar blijft met 13,6% tweede.

Bel RTL lijkt het lek boven te hebben. Nadat de zender de afgelopen metingen steevast daalde, schiet het station met bijna 3%-punt omhoog naar 12,7%. Hierdoor klimt Bel RTL van de vijfde naar de derde plaats.

Radio Contact blijft met 11,9% vrijwel gelijk, terwijl Classic21 omlaag duikelt. De classic rockzender verliest maar liefst 0,8%-punt en scoort nu 10,5% marktaandeel. Plek 6 is voor de publieke informatiezender La Première, die de opmars voortzette. NRJ daarentegen verloor bijna 2%-punt. [Radiowereld.NL]