Luistercijfers Frankrijk: RTL blijft aan kop, Europe 1 herstelt zich

De generalistische radiozender RTL mag zich wederom de populairste radiozender van Frankrijk noemen en heeft een nieuwe aanval van publieke rivaal France Inter afgeslagen. Radionetwerk France Bleu zit flink in de lift, terwijl het kwakkelende Europe 1 het dieptepunt voor bij lijkt te zijn.

Luistercijfers Frankrijk: RTL blijft aan kop, Europe 1 herstelt zich Dit blijkt uit de nieuwe luistercijfers van over de periode november-december 2019.

Luistercijfers worden in Frankrijk vier keer per jaar gerapporteerd. Hiervoor worden 126.000 Fransen van 13 jaar en ouder telefonisch ondervraagt naar hun luistergedrag.

Al enige tijd woedt er een flinke strijd tussen France Inter en RTL om het marktleiderschap. Begin dit jaar wist Inter voor het eerst de koppositie van RTL af te snoepen, maar RTL sloeg de meting daarna gelijk terug. En ook afgelopen najaar deed Inter een nieuwe aanval, maar deze werd nipt afgeslagen door RTL.

In de periode november-december 2019 bleef het marktaandeel van RTL stabiel op 12,6%. France Inter daalde daarentegen met 0,2%-punt naar 12,3%.

Een flinke stijging noteert het lokale publieke netwerk France Bleu. Het marktaandeel schiet met 0,8%-punt omhoog naar 6,5%. RMC maakt het verlies van afgelopen najaar weer goed. En ook bij Europe 1 lijkt het weer de goede kant op te gaan. Voor de tweede meting op een rij stijgt de kwakkelende generalistische zender/ Dit keer met 0,4%punt naar 4,5%.

NRJ blijft met 6,2% marktaandeel nog altijd het populairste muzieknetwerk, gevolgd door zusterstation Nostalgie met 4,3%.

Ochtend
Ondanks dat RTL de koppositie ‘overal’ in handen heeft, doet France Inter goede zaken in de ochtend. Nicolas Demorand en Léa Salamé trekken met hun ochtendprogramma 7/9 op de publieke zender dagelijks 2,02 miljoen luisteraars. Dat zijn er 25.000 meer dan een jaar geleden.

RTL Matin met Yves Calvi was de afgelopen meting goed voor bijna 1,68 miljoen luisteraars per dag, een verlies van 145.000 luisteraars ten opzichte van een jaar geleden. France Bleu trekt met haar lokale ochtendshows dagelijks 950.000 luisteraars, terwijl Matthieu Belliard op Europe 1 dagelijks 898.000 paar oren trekt.

Bij de muziekzenders doet NRJ met Manu Lévy in de ochtend goede zaken. Dagelijks trekt ‘Le 6/9’ 710.000 luisteraars, 43.000 meer dan een jaar geleden. Camille Combal op Virgin Radio is goed voor 358.000 luisteraars per dag, terwijl Bruno Guillon op Fun Radio er 348.000 trekt. David ‘Difool’ Massard op Skyrock weet dagelijks 302.000 luisteraars te trekken.

Middag
“Les Groses Tête” op RTL blijft met 1,36 miljoen luisteraars per dag het populairste middagprogramma op de Franse radio. France Inter volgt op ruime afstand met 658.000 luisteraars.

Het aantrekken van Sébastien Cauet voor de middag heeft NRJ geen windeieren gelegd. Dagelijks stemmen er 483.000 luisteraars af op zijn show. Dat zijn er 81.000 meer dan een jaar eerder.

Voor Europe 1 blijft de middag een zwakke plek in de programmering met slechts 162.000 luisteraars per dag. Hiermee staat de zender pas op de 15e plaats.

Avond
De strijd om de luisteraars in de avond wordt bij de muzieknetwerken gewonnen door Skyrock. Difool trekt hier dagelijks 84.000 luisteraars. Daarachter volgt Michaël ‘Mikl’ Espinho op NRJ met 71.000 luisteraars. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten