De landelijke radiozenders van de NPO hebben in 2019 het gezamenlijke luistertijdaandeel iets verder zien groeien. NPO Radio 1, 2, 4, 5 en NPO 3FM behalen het afgelopen jaar samen een gemiddeld luistertijdaandeel van 30,6%. In 2018 was het luistertijdaandeel van de zenders samen 29,8% en het jaar daarvoor 29,2%.
In november-december 2019, de periode waarin de NPO Radio 2 Top 2000 wordt uitgezonden, bedraagt het luistertijdaandeel 17,7%: een record in deze maanden.
NPO Radio 4 en 5 behalen in 2019 met gemiddelde luistertijdaandelen van respectievelijk 2,5% en 4,4% de hoogste jaarcijfers ooit. NPO Radio 1 blijft met een jaargemiddelde van 7,9% stabiel vergeleken met het evenementenjaar 2018.
In NPO 3FM zit geen groei meer. Ook Serious Request hielp daar niet mee. Het marktaandeel van deze maand stond net als een jaar geleden op 2,3%. Het gemiddelde luistertijdaandeel stond in 2019 op 2,5%.
Jurre Bosman, directeur Audio NPO: “Ik ben er trots op dat zoveel luisteraars afstemmen op de radiozenders van de NPO. Daarnaast hebben we het afgelopen jaar de belangstelling voor ons groeiende podcastaanbod flink zien toenemen. Dit aanbod zullen wij ook dit jaar samen met de omroepen verder uitbreiden.” [Radiowereld.NL]