SBS SA, de Amerikaanse moedermaatschappij van SBS 6 en NET 5, neemt een belang van 50 procent in het Nederlandse radiostation Noordzee FM. De zender is nu nog volledig in handen van Strengholt BV.
Waarschijnlijk wordt de joint-venture ondergebracht bij SBS Nederland, waar De Telegraaf een aandeel van 30 procent in heeft. Naast het maken van radio gaan SBS en Noordzee FM samen muziek, videotapes en boeken uitgeven.
SBS-directeur Fons van Westerloo ziet met de samenwerking een langgekoesterde droom in vervulling gaan: niet alleen op het gebied van de televisie een belangrijke rol te spelen in de Nederlandse mediawereld, maar ook met een radiostation succes te hebben.
“Radio is commercieel net zo interessant als televisie. En de beide media kunnen elkaar op veel terreinen ondersteunen”, zegt Van Westerloo. “Noordzee FM is de aangewezen partner voor SBS 6 en NET 5, omdat wij beide veel van eigen bodem brengen.” In het najaar wordt op SBS 6 en NET 5 een uitgebreide mediacampagne gevoerd ten behoeve van Noordzee FM.