Luisteronderzoek Radio Gooiland positief

De afgelopen maanden heeft Radio Gooiland hét commerciële radiostation van Gooi -en Vechtstreek onder de lezers van het Goois Weekblad en de inwoners van het Gooi een luisteronderzoek gehouden.

Hieronder volgen de cijfers en resultaten uit het onderzoek:

1. Er is gebleken dat de algemene bekendheid van Radio Gooiland gestegen is met 14% ten opzichte van het onderzoek uit 1998.

Op de vraag: “Kent u de naam van het commerciële radiostation van het Gooi?”
noemde 70 % van de respondenten noemde spontaan Radio Gooiland
51% luistert vaak tot regelmatig naar Radio Gooiland. In tegenstelling tot 1998 is dit een stijging van 12%. Ook is gebleken dat er het meest thuis via het kabelnet naar het station wordt geluisterd, 22% van de respondenten geeft tevens aan op de werkvloer te luisteren.

2. Ook kan er worden gesteld dat net als vorig jaar, zowel het station als de diverse programma’s een voldoende scoren onder de luisteraars. Ook is het zo dat het station mede dankzij de bekendheid van de diverse medewerkers van de voormalige zeezender (Radio Veronica) populair te noemen is.
91% van de respondenten noemden spontaan Tineke de Nooij als één van de bekendste medewerkers. Eddie Becker, Krijn Torringa, Ad Bouman en Edvard Niessing behoren tot de top 5 van prominente presentatoren van Radio Gooiland.

3. Opvallend voor een M.O.R. (Middle of the Road) radiostation is dat er relatief veel: 16,5% jongeren luisteren in de leeftijd van 20-24 jaar. Nog opvallender is te noemen dat maar liefst 46% vrouwen in de leeftijd van 25-49 regelmatig luisteren naar Radio Gooiland.

4. De Gooise luisteraar beoordeelt Radio Gooiland met het rapport cijfer 8.3 Dit is 1.2 hoger dan het eerste onderzoek uit 1998. Momenteel kent zeven van de tien ondervraagden het radiostation. Waarvan driekwart ook daadwerkelijk één of meerdere uitzendingen heeft beluisterd. Van diegene die nog nooit naar Radio Gooiland heeft geluisterd, kent vier van elke tien het station wel. Op de vraag: “Kan Radio Gooiland de concurrentie aan met andere radiostations?” reageerde 91% van de respondenten positief op deze vraag. 7% vindt dat Radio Gooiland niet de concurrentie aan kan met andere radiostations. Luisteraars in de doelgroep van Radio Gooiland (20+) luisteren ook naar andere radiostations zoals Radio 1, Radio 2, Radio 10 FM, Radio Noordzee en Radio 538.

5. Ook waren er negatieve opmerkingen.
Zo vindt 12% van de respondenten dat het station soms rommelig klinkt en dat niet iedere programmamaker op een vast tijdstip zijn programma maakt. Ook de technische uitvoering kan op sommige momenten beter. Veel luisteraars vinden het een probleem dat men niet 100% per dag kan luisteren naar een ether frequentie.

6. Uit dit onderzoek kan worden opgemaakt dat het gemiddelde marktaandeel gestegen is van 6,1% naar 9,9%. De dagelijkse luisterdichtheid in de regio Gooi -en Vechtstreek is gestegen van 2 % (1998) naar 2,4%.

Radio Gooiland is te ontvangen in alle 16 gemeenten van het Gooi.
Vanaf 1 mei 2000 ook via het kabelnet van groot Amsterdam (waaronder Purmerend, Weesp, Muiden en de Zaanstreek). Een aantal programma’s zijn te beluisteren in Den Bosch (via Radio Bastion FM) en Breda (via Stadsradio Breda) en IJmuiden, Velsen en Bloemendaal (via Radio Monique)

7.Conclusie van het onderzoek:
De programmadirectie van Radio Gooiland komt tot de conclusie dat het eindresultaat naar haar inziens positief te noemen valt. (Radio Gooiland)

Gerelateerde berichten