Lange tijd bleef een ‘media-samenwerking’ België-Nederland beperkt tot het domein ‘Brood en Spelen’. Vooral op televisie en sportvelden werden legendarische duels uitgevochten. Maar de wereld wordt kleiner, het besef dat echt samenwerken misschien ook nog nuttig kan zijn, vertaalde zich intussen in diverse facetten.
UM + LUC = CAMPUSRADIO
Zo hebben de Nederlandse Universiteit Maastricht (UM) uit Limburg en het Vlaamse LUC uit Diepenbeek de handen (min of meer) in elkaar geslagen. Hierdoor krijgt de UM deze week een geheel eigen radiostation. Campusradio zendt sedert gisteren de klok rond uit via 106.0 MHz, een frequentie die eigenlijk toebehoort aan Maasvallei Radio uit Lanaken. De programma’s zijn een mix van muziek en informatie over het studentenleven in Maastricht. In het Universiteits café ‘Ad FundUM’ (Tongersestraat 53) wordt elke dag vanaf 08.00 tot 22.00 uur live radio gemaakt. Iedereen is van harte welkom om een kijkje te komen nemen.
UNIVERSITEIT PROMOTEN
Het initiatief voor Campusradio werd genomen door de Maastrichtse Marketing Associatie, de studievereniging van de faculteit economie. Het kapitaal werd bijeen gesprokkeld bij diverse sponsors, terwijl het idee dan weer uit de Verenigde Staten komt. In het land van Uncle Sam heeft zowat elke universiteit zijn eigen radiostation.
Bestuursvoorzitter Dittrich van de UM is enthousiast over Campusradio. In de krant ‘Het Belang van Limburg’ stelt hij dan ook onomwonden: – Het is een unieke manier om als universiteit aan de buitenwereld te laten horen wat we allemaal doen en kunnen. Het LUC in Diepenbeek en de Universiteit Maastricht willen in de toekomst samen een nieuwe grensoverschrijdende universiteit opzetten. De samenwerking tussen een Belgisch radiostation en een Nederlandse studievereniging laat zien dat die grenzen er tegenwoordig eigenlijk al niet meer toe doen. (RadioVisie)