De Publieke Omroep is fel tegen het voorstel vanuit de politiek om het dagelijkse kinderblok Z@ppelin reclamevrij te maken. Het uitzenden van de kinderprogramma’s zonder commercials kost de Publieke Omroep jaarlijks 15 miljoen euro. Daarnaast wil de regering 30 miljoen euro bezuinigen op de Publieke Omroep, waardoor Z@ppelin dubbel gedupeerd zou worden.
Bovendien vindt de Publieke Omroep dat het geen zin heeft om kinderen tegen reclame te beschermen, aangezien er veel andere reclame-uitingen zijn waar kinderen mee in aanraking komen. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen de meeste reclameboodschappen zien bij andere zenders, op straat of in kranten en tijdschriften.
Een meerderheid in de Tweede Kamer heeft dinsdag ingestemd met het voorstel te experimenteren met een reclamevrij Z@ppelin. Het voorstel was onlangs ingediend door de SP, D66, Groen Links en de SGP. Ook de LPF en het CDA kunnen zich in het idee vinden. LPF-staatssecretaris Van Leeuwen (Media) raadde het voorstel af. De Publieke Omroep hoopt dat Van Leeuwen de motie definitief naast zich neer zal leggen. [VdL]