Duitsland: Doorbraak in strijd om FM-antennes

Na maanden van ruziën is er een einde gekomen aan de strijd over de kosten voor het gebruik van FM-antennes in Duitsland. Deze week hebben zenderexploitanten Divicon Media en Uplink een overeenkomst gesloten met de nieuwe eigenaren van de antennes.

Duitsland: Doorbraak in strijd om FM-antennes In april dreigde het stil te worden op FM in Duitsland. Oorzaak hiervan was de verkoop van FM-antennes en zendmasten door Media Broadcast aan investeerders. Media Broadcast ontstond in de jaren ‘90 door de privatisering van de Deutsche Bundespost.

Einde monopolie en afstoten FM
Lange tijd had Media Broadcast monopolie op het gebied van grote FM-zenders en antennes voor commerciële radio. Sinds begin 2016 is Media Broadcast echter verplicht om ruimte in torens en masten en delen van bestaande zendantennes beschikbaar te stellen aan concurrenten. Dit tegen vastgestelde en transparante bedragen.

Begin 2017 kondigde media Broadcast echter aan om haar complete FM-zenderpark af te stoten en ook geen FM-etherdistributie meer te verzorgen voor radiostations. Radiostations moesten op zoek naar een nieuwe netwerkbeheerder, terwijl FM-antennes verkocht of geveild gingen worden.

Hoofdprijs
Maar waar de verzorging van de meeste FM-netwerken nu is ondergebracht bij Uplink Media en Divicon Media, zijn de FM-Antennes en zendmasten verkocht aan een dertigtal partijen. En daar zat het grote pijnpunt.

Uplink en Divicon moesten nu onderhandelen met al deze partijen voor het gebruik van FM-Antennes en zendmasten. Maar deze partijen trokken zich niets aan van de eerder vastgestelde bedragen. Het gevolg was dat gemiddeld 30% meer gevraagd wordt voor het gebruik van antennes. Bij de verschillende aanbestedingen was geen rekening gehouden met deze forse prijsstijgingen.

De nieuwe antenne-eigenaren wezen echter weer naar Deutsche Funkturm, die eigenaar is van 95% van alle grote zendmasten in Duitsland. Zij zouden hogere prijzen vragen voor gebruik van de masten. Als gevolg hiervan bleef Media Broadcast vele FM-zenders in de lucht houden middels tijdelijke overeenkomsten.

Ondertussen dreigde de overheid in grijpen in de antennestrijd door te gaan reguleren, maar dit is uiteindelijk niet nodig geweest.

Doorbraak
Na wekenlang intensief onderhandelen met behulp van een mediator is deze week een overeenkomst bereikt tussen Divicon Media, Uplink en de vijf grootste nieuwe eigenaren van FM-antennes. Deze overeenkomst wordt zakelijk gesteund door Media Broadcast.

Per 1 juli gaan Divicon en Uplink hun zenders aansluiten op de FM-antennes en de exploitatie van de verschillende FM-netwerken overnemen. Media Broadcast biedt als sub leverancier zenders en verbindingen aan Divicon en Uplink. Financiële details zijn niet bekendgemaakt. [Radiowereld.NL] 
Foto: Media Broadcast

Gerelateerde berichten