De forse stijging van de kosten voor het gebruik van FM-antennes in Duitsland wordt veroorzaakt door de eigenaar van de zendmasten. Dit stellen diverse eigenaren van FM-antennes. Deutsche Funkturm, eigenaar van ruim 95% van alle zendmasten in Duitsland, zou de huurprijzen flink hebben verhoogd.
Einde monopolie en afstoten FM
Lange tijd had Media Broadcast monopolie op het gebied van grote FM-zenders en antennes voor commerciële radio. Sinds begin 2016 is Media Broadcast echter verplicht om ruimte in torens en masten en delen van bestaande zendantennes beschikbaar te stellen aan concurrenten. Dit tegen vastgestelde en transparante bedragen.
Begin 2017 kondigde media Broadcast echter aan om haar complete FM-zenderpark af te stoten en ook geen FM-etherdistributie meer te verzorgen voor radiostations. Radiostations moesten op zoek naar een nieuwe netwerkbeheerder, terwijl FM-antennes verkocht of geveild gingen worden.
Hoofdprijs
Maar waar de verzorging van de meeste FM-netwerken nu is ondergebracht bij Uplink Media en Divicon Media, waarin het Nederlandse broadcast Partners een flink aandeel heeft, zijn de FM-Antennes en zendmasten verkocht aan een dertigtal partijen. En daar zit het grote pijnpunt.
Uplink en Divicon moeten nu onderhandelen met al deze partijen voor het gebruik van FM-Antennes en zendmasten. Maar deze partijen trekken zich niets aan van de eerder vastgestelde bedragen.
Het gevolg is dat gemiddeld 30% meer gevraagd wordt voor het gebruik van antennes. Bij de verschillende aanbestedingen is geen rekening gehouden met deze forse prijsstijgingen. De overheid dreigt nu in te grijpen door te gaan reguleren. Dit tot groot ongenoegen van de nieuwe eigenaren van de FM-antennes, die dreigen om de antennes te laten verwijderen.
Inmiddels lopen er al de nodige rechtszaken.
Masteigenaren verhogen huren
Volgens veel nieuwe eigenaren van de FM-antennes wordt de prijsstijging grotendeels veroorzaakt door de hogere huur die masteigenaar Deutsche Funkturm nu berekend. Deutsche Funkturm bezit ruim 27.000 zendmasten in Duitsland wat ruim 95% van het totale aantal masten bij onze oosterburen is. Ongeveer 60% van de huurprijs van FM-antennes wordt bepaald door de huurprijs die Deutsche Funkturm rekent voor het gebruik van de mast.
Deutsche Funkturm is eigendom van de Deutsche Telecom. Dit bedrijf ontstond net als media Broadcast door de privatisering van de Deutsche Bundespost. Vroeger waren, net als in Nederland, masten en antennes eigendom van dit bedrijf. Nu de antennes in geheel nieuwe handen zijn gekomen lijkt Deutsche Funkturm de scheefgegroeide huren in één klap recht te willen zetten. Er blijken enkele jaren geleden namelijk diverse miscalculaties gemaakt te zijn bij het vaststellen van de transparante bedragen.
Het meest extreme voorbeeld is misschien wel de zendmast in Keulen. De oude gereguleerde huurprijs per jaar voor de FM-antenne bedroeg 2.724,87 euro. De huurprijs die KIO vermögensverwaltungs als nieuwe eigenaar van de antenne rekent is echter 24.685,21 euro. Alleen al 11.585,64 euro hiervan is huur die Deutsche Funkturm rekent voor het gebruik van de mast.
Uiterlijk eind juni moet er een oplossing zijn voor de antenneproblematiek. Dan loopt namelijk de tijdelijke overeenkomst met Media Broadcast voor het voortzetten van de FM-netwerken af. [Radiowereld.NL]
Foto: Media Broadcast