Wakker Dier is een grote televisiecampagne op alle grote tv-zenders gestart tegen Kentucky Fried Chicken (KFC). De dierenwelzijnsorganisatie vindt dat de fastfoodketen moet stoppen met de verkoop van plofkip, en noemt KFC voortaan Kentucky Fried Plofkip (KFP).
Parodie
De reclamecampagne van Wakker Dier is een parodie op de commercials van KFC.
Met beelden van knapperige sla en krokante kip verleidt de fastfoodgigant zijn klanten tot de ‘real deal’.
Maar volgens Wakker Dier is er weinig ‘real’ aan deze krokante kip. “KFC verkoopt gepaneerde plofkip, in grote hoeveelheden en tegen heel lage prijzen. Veel dierenleed dus,” zegt Wakker Dier.
Wakker Dier startte in januari 2012 een langlopende campagne tegen de verkoop van plofkip. Hierdoor is de plofkip inmiddels verbannen uit het versvleesschap van de supermarkten. Wakker Dier blijft campagne voeren totdat fastfoodrestaurants ook plofkipvrij zijn. [Radiowereld.NL]