DUITSLAND GAAT DE DAB-MOTOR FORS AANZWENGELEN

Een miljoenen kostende reclamecampagne voor DAB moet in Duitsland voor de doorbraak van deze nieuwe technologie zorgen. Hoog tijd, vinden de oosterburen, want DAB spookt alweer tien jaar, zonder succes door het radiolandschap. Ondanks de grote technische voordelen heeft deze nieuwe standaard tot nu toe geen doorbraak van betekenis gekend.

Handelaars, fabrikanten en omroepen slaan daarom de handen in elkaar. Gezamenlijk gaan ze tot het jaar 2003 liefst… 13.750 miljoen euro (je leest het goed) investeren in een campagne. Eerst moeten de verkopers zelf beter vertrouwd geraken met de nieuwe digitale techniek. Een extra informatie-offensief is dan ook voor hen bedoeld. Straks mogen er in Duitsland geen onwetende verkopers meer zijn en vooral geen rekken waarop DAB-toestellen ontbreken. Extra werk voor fabrikanten, want een (groot) aantal produceert momenteel nog geen DAB-ontvangers. De consument zal ook moeten kunnen kiezen uit een groot gamma, vooral qua prijs.

DAB biedt digitale klankkwaliteit en vooral bijkomende informatiemogelijkheden. In een display is informatie zichtbaar over de muziek, weerberichten en files. Maar blijkbaar zit de consument daar niet op te wachten. En net omdat er zo weinig DAB-luisteraars zijn is ook de interesse van de commerciële stations om te investeren heel klein. Zo trok bijvoorbeeld de Hessische omroep (HR) zich zelfs terug uit het DAB-project. Voor de omroep was de bijdrage van 740.000 euro die ze aan Hessen DAB moesten betalen, te hoog. HR blijft minstens tot eind 2002 weg. (RadioVicie)

Gerelateerde berichten