SBS Broadcasting B.V. heeft de beste maand uit haar bestaansgeschiedenis achter de rug. Dankzij de succesvolle lancering van V8 in de maand mei weet SBS het totale marktaandeel van 19,9% in april (voor SBS 6 en NET 5) met maar liefst 5,2% te verhogen tot 25,1% in de maand mei in de doelgroep 20-49 jaar (voor SBS 6, NET 5 en V8). Een stijging van 26%.
Afzonderlijk deden de stations het ook prima. SBS 6 boekte ten opzichte van de maand april in mei een stijging van 0,3% marktaandeel. NET 5 verloor 0,2%. V8 deed het met een gemiddeld maandmarktaandeel van 5,1% boven verwachting goed. Voorzichtig kan geconcludeerd worden dat de komst van V8 nauwelijks heeft gekannibaliseerd op de andere twee SBS tv-stations. HMG behaalde in mei 27,1% marktaandeel (een daling van 4,5% ten opzichte van april) en de publieke omroep 33,0% (een stijging van 1,9% ten opzichte van april). De overige zenders (inclusief videokijkers) verloren 2,6%.
Opvallend is dat SBS Broadcasting B.V. dankzij de komst van V8 in de doelgroep 20-34 jaar met de drie televisiestations deze maand met een klein verschil een hoger marktaandeel heeft dan HMG. SBS heeft een aandeel van 27,4%, terwijl HMG op 27,3% zit. In de beoogde doelgroep 15-25 jaar deed V8 het zeer goed met een marktaandeel van 8,2%.
Bij SBS 6 waren het de finale van de Amstel Cup: PSV FC Twente, de films ‘The Nutty Professor’, ‘Air Force One’, ‘Men in Black’ en de programma’s ‘Lotto Weekend Miljonairs’ en ‘Uhsi & Van Dijk’ die grote groepen kijkers wisten te trekken.
NET 5 scoorde met ‘Devil’s Advocate’, ‘Liar, Liar’, ‘The Full Monty’, ‘Sex and the City’, ‘Ally McBeal’ en ‘Charmed’.
V8 trok met speelfilms als ‘Tomorrow Never Dies’, ‘Totall Recall’, ‘A Few Good Men’ en ‘The Running Man’ en de serie ‘Dark Angel’ veel kijkers. (SBS6/M)