07.00 uur
Het marktaandeel van de geschreven pers in de reclame-inkomsten is vorig jaar gestegen ten koste van andere media zoals televisie, blijkt uit een studie van de Mondiale Vereniging van de Dagbladpers. De studie onderzocht de reclamemarkt in een 30-tal landen. In een ruime meerderheid, 23 landen, werd een stijging van de reclame-inkomsten geconstateerd.
Lees Standaard verder
De door de NOS verzorgde nieuwsbulletins op de radio moeten kwalitatief beter en het Radionieuws, de afdeling die de uitzendingen maakt, moet meer klantgericht gaan denken. Dat staat in een nog vertrouwelijk rapport van de interne Werkgroep Toekomstvisie, die de afgelopen maanden onder meer onderzoek deed bij de afnemers van de bulletins. Uit het rapport, dat volgende week in zijn definitieve vorm aan de NOS-leiding wordt gepresenteerd, blijkt dat vooral de publieke zenders Radio 1 en Radio 3FM ontevreden zijn over de aangeleverde uitzendingen.
Lees verder in de Gelderlander
Televisiezender RTL 5 gaat zendtijd integraal aan bedrijven verkopen. Firma’s die iets te melden hebben, kunnen via het nieuwe programma RTL-Z zendtijd inkopen, om bijvoorbeeld hun eigen jaarcijfers bekend te maken. Bedrijven zijn daardoor niet meer afhankelijk van de welwillendheid van televisiejournalisten.
Lees hier verder
Autoriteiten schuiven graag aan bij de stamtafel van Barend & Van Dorp. Onder het genot van een glaasje wijn en wat borrelnootjes kunnen ze hun verhaal kwijt. De sfeer is vriendelijk, de interviewers stellen niet al te lastige vragen. De kijkers weten de formule te waarderen: het RTL4-programma snoept steeds meer kijkers af van Nova.
Lees Trouw verder
Op Pinkpop blijft de muziek sfeerbepalend Het festival was snel uitverkocht, wat voor grote baas Jan Smeets en programmeur Mojo een goede indicatie is dat met namen als Limp Bizkit, Manic Street Preachers, Tool en natuurlijk Radiohead, de juiste headliners geboekt zijn. Voor de meeste bands blijft Pinkpop qua status het grote festival dat het vroeger was.
Lees Trouw verder
EMI is het eerste grote label dat consumenten toestaat gedownloade muziek op cd te branden. Ondertussen is er ook nieuws rond Napster. Softwarebedrijf Roxio zal in volgende versies van haar populaire software om cd’s te branden – Easy CD Creator voor Windows en Toast voor de Mac – technologie van EMI inbouwen. EMI en Roxio zullen dinsdag een deal aankondigen, zo schrijven onder meer The Wall Street Journal en The Financial Times.
Lees verder bij WebWereld
Nu het Australische moederbedrijf in verregaande staat van ontbinding verkeerd, ziet de directeur van de Nederlandse vestigingen ‘nog genoeg opties’, waaronder verkoop van de activiteiten. Vandaag maakte One.Tel, dat in Australie aan de beurs genoteerd staat, bekend het bedrijf in delen te zullen verkopen.
Lees verder bij Planet
Een Duits bedrijf begint met de verkoop van extra beveiligde gsm-telefoons. De spraak is met een 128-bits sleutel onhoorbaar gemaakt.
Lees verder bij Planet
Donderdag introduceert Steve Ballmer Microsofts eerste project voor interactieve televisie in Europa, in Lissabon met TV Cabo. Eigenlijk had dit vorig jaar al bij UPC in Amsterdam moeten gebeuren. Op de interactieve televisie kunnen kijkers winkelen, spelletjes spelen, e-mailen en bankieren. TV Cabo, onderdeel van PT Multimedia, is het eerste kabelnetwerk in Europa (en de wereld) dat interactieve televisie met Microsoft-software aan zal bieden. Het netwerk bedient ongeveer 1 miljoen leden.
Lees verder bij Planet