Radio luisteren populairder dan tv kijken

Radiostations in Nederland worden steeds beter beluisterd. Werd in de eerste vijf maanden van 1996 nog gemiddeld 21,6 uur per week naar de radio geluisterd, in de eerste vijf maanden van 2001 is de luistertijd toegenomen met bijna 2 uur naar 23,4 uur per week (doelgroep 13+). Dit blijkt uit de meest recente luistercijfers van het onafhankelijke onderzoeksburo Intomart.

De stijging in radiobeluistering staat haaks op de daling van het tv-kijkgedrag in Nederland. Uit de eerste analyses van het vijfjaarlijkse Tijdbestedingsonderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) blijkt dat de Nederlanders in 2000 gemiddeld 12,1 uur per week tv keken. In 1995 lag het aantal uren nog op 12,4. Ook het lezen van kranten, boeken en tijdschriften is teruggelopen. Tussen 1995 en 2000 daalde de leestijd van 4,6 tot 4 uur per week. De gemiddelde Nederlander luistert dus bijna dubbel zoveel naar de radio als dat hij/zij tv kijkt en zes maal zoveel als dat hij/zij kranten, boeken en tijdschriften leest.

Uit de analyse van het SCP blijkt dat personen in de leeftijd 25-55 jaar het druk hebben met allerlei zaken, de zogenaamde druk, druk, druk-groep. Mediatypen als tv, kranten en tijdschriften worden door deze doelgroep pas gebruikt wanneer alle andere belangrijke zaken van de dag zijn afgerond. Het medium radio is daarentegen uitermate geschikt om, ook tijdens andere bezigheden, overal en altijd aan te hebben. Thuis, op het werk of in de auto, is radio niet meer weg te denken.

Met name de drukke tweeverdieners in de leeftijdsgroep 25-55 jaar luisteren veel naar hun favoriete radiostation. Luistert de gemiddelde Nederlander van 13 jaar en ouder 23,4 uur per week naar de radio, de tweeverdiener in de leeftijdsgroep 25-55 jaar luistert maar liefst 24,2 uur per week. Van alle radiostations is Sky Radio 100.7 FM met een marktaandeel van 18,6% het best beluisterde radiostation in de doelgroep 25-55 jaar. (M)

Gerelateerde berichten