Het Commissariaat voor de Media heeft SBS Broadcasting ten onrechte een boete opgelegd voor sluikreclame tijdens uitzendingen van het Amsterdam Tournament 2001. Dat heeft de Amsterdamse rechter bepaald. SBS Broadcasting kreeg de boete van 9000 euro na het in beeld brengen van reclameboarding tijdens uitzendingen van voetbalwedstrijden gedurende het Amsterdam Tournament 2001 (het jaarlijkse voetbaltoernooi van Ajax) op SBS6.
Op de boarding waren slogans van onder andere ABN AMRO en Radio 538 te zien. Volgens het Commissariaat voor de Media was dit in strijd met het sluikreclameverbod in de Mediawet. De Amsterdamse rechter heeft SBS Broadcasting, dat tegen de boete in beroep ging, nu in het gelijk gesteld.
Volgens de rechter was het uitzenden van de reclameboarding op SBS6 voor de zender niet vermijdbaar en had het Commissariaat voor de Media niet als vanzelfsprekend mogen aannemen dat het mediabedrijf zelf het oogmerk had hiermee reclame te maken. Ook vond de rechter dat van SBS, anders dan van de publieke omroep, niet had mogen worden verwacht af te zien van uitzending.
SBS Broadcasting denkt dat het met deze uitspraak in de toekomst iets gemakkelijker wordt sportevenementen uit te kunnen zenden. De uitspraak is vooral opmerkelijk, omdat hiermee voor het eerst in Nederland een rechter uitdrukkelijk vaststelt dat het Commissariaat voor de Media onderscheid moet maken tussen hoe het de regels voor het uitzenden van reclame op publieke en commerciële omroepen toepast. [Adformatie/Radio.NL]