HMG publiceert cijfers

Het begin van het nieuwe jaar is voor de zenders van de Holland Media Groep (HMG) positief begonnen met een gezamenlijk marktaandeel van 30,2 in de doelgroep boodschappers 20-49. Een verbetering van 0,6 procent ten opzichte van januari 2002. Hiermee laten RTL 4, RTL 5 en Yorin met vereende krachten de publieke omroepen met 29,9 en de SBS Groep met 24,8 achter zich.

De programma’s die hebben bijgedragen tot het succes in januari zijn onder andere ‘Idols’(‘Idols’ maakte op de eerste dag van februari al een uitschieter met 22,6%, waardoor het Nationale Songfestival bleef steken op 5,7%), ‘Baantjer’, ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ en het ‘RTL 4 Lijsttrekkersdebat’. Bij Yorin deden vooral ‘Idols Backstage’, ‘Friends’ en ‘Typisch 90’ een duit in het zakje. RTL 5 deed het goed met voetbal uit de Premier League en de Duitse Bundesliga, met als absolute topper de wedstrijd Arsenal-Chelsea (zenderaandeel van 22,4). Daarnaast werden hoge ogen gegooid met ‘Darts: PDC World Championships’.

RTL 4 blijft marktleider in haar eigen doelgroep (Boodschappers 20-49 jaar) met 18,9% zenderaandeel. Nederland 2 en SBS6 volgen beide met 12,6%. Ten opzichte van januari 2002 is dit een stijging van 0,5%. Yorin behaalde in januari in de eigen doelgroep (20-34 jaar) een zenderaandeel van 8,1% en zit daarmee met een magere 0,1% onder het zenderaandeel van Net5, die 8,2% behaalde. RTL 5 heeft de maand januari bij mannen 20-49 jaar afgesloten met een zenderaandeel van 6,3% en scoort daarmee 0,9% hoger dan in de maand januari van 2002 en 0,6% hoger dan in de maand december 2002. [HMG / Radio.nl]

Gerelateerde berichten