Telegraaf rondt ruil 27%-belang in SBS Nederland af

Telegraaf Media Group (TMG) heeft de ruil afgerond van haar aandelenbelang van 27% in SBS Nederland aan SBS Broadcasting, dat sinds kort in handen is van de investeerders Permira en KKR. Dat schrijft de uitgever woensdag in een persbericht.

TMG gebruikt de opbrengst van het 27%-belang samen met een cash-investering van circa EUR 18 miljoen om een 20%-belang in de gecombineerde, niet-beursgenoteerde SBS-activiteiten te verwerven. Als gevolg van deze transactie is er geen reden voor het verantwoorden van een boekwinst. Het 27%-belang in SBS Nederland stond voor EUR 39,3 miljoen in de boeken van TMG.

Permira en KKR zullen de operationele controle over de nieuwe SBS groep behouden. TMG kan leden van de raad van commissarissen benoemen naar verhouding van het aandelenbelang. Ook heeft TMG bepaalde rechten in het geval van een eventuele toekomstige verkoop van SBS of SBS Nederland.

TMG heeft verder een belang van 2,4% in SBS Broadcasting S.A., gekocht voor circa EUR 29 miljoen, verkocht aan Permira en KKR. De uitgever heeft een liquidatiewaarde ontvangen voor het belang van circa EUR 35 miljoen (bij liquidatieontvangsten van ruim EUR 46 per aandeel).

Patrick Tillieux, voorzitter van de Raad van Bestuur van SBS: “We zijn blij met deze beslissing van TMG en de voortzetting van onze samenwerking. Deze stap onderstreept de gezondheid van de groep en met name van de Nederlandse tak. 2005 was een turbulent mediajaar waarin SBS vaak en ten onrechte het object van vreemde scenario’s vormde. Uiteindelijk heeft 2005 SBS alleen maar heel veel goeds gebracht. Onze televisie-activiteit heeft weinig gevolgen ondervonden van de toegenomen concurrentie. Zowel kijkers als adverteerders weten ons nog steeds heel goed te vinden en daar zijn we ze zeer erkentelijk voor. Ook de uitgeeftak met Veronica Magazine mag terugblikken op een mooi 2005. SBS gaat het nieuwe jaar in als een solide, stabiel en gezond mediabedrijf en zal haar multimediale strategie verder ontwikkelen.”
 
Naast TMG was ook Veronica Holding in het verleden aandeelhouder van de Nederlandse vestiging van SBS. Aan deze relatie komt nu wel een einde, maar SBS behoudt wel het recht de merknaam Veronica te voeren. Tillieux: “We bedanken Veronica voor de steun en loyaliteit van de afgelopen jaren en zullen natuurlijk blijven werken aan de ontwikkeling van het merk Veronica.” [Radio.NL/Novum]