Kijkcijfers dagprogramma Talpa verwaarloosbaar

Ondanks dat Nickelodeon onlangs verplaatst is van het kanaal van Talpa naar het kanaal van The Box, lijkt het er sterk op dat alle kijkers van Nickelodeon overdag zijn meeverhuisd. Een inventarisatie van de kijkcijfers van afgelopen week op de website van de Stichting Kijkonderzoek laat deze conclusie zien.

Nickelodeon maakte zich enige zorgen over het feit of de kijkers de zender op de nieuwe frequentie wel zouden terugvinden. Daarbij komt dat sommige kabelnetten niet meer beschikken over het analoge signaal van The Box/Nickelodeon (delen van Gelderland en Twente). Soms moeten kijkers Nickelodeon ook helemaal opnieuw opzoeken en voorprogrammeren (zoals bij UPC in Zuid-Holland) maar dit alles lijkt geen enorme impact te hebben gehad op de kijkcijfers. De trouwe kijkers lijken mede vanwege de duidelijke verhuisberichten van Nickelodeon de zender terug te hebben gevonden.

Belspellen en Live Shop op Tien
Dat er vrijwel niemand kijkt naar de dagprogrammering van Talpa is niet verwonderlijk, de zender Tien wordt overdag namelijk grotendeels gevuld met meer van het zelfde. Dit zijn de programma’s van Live Shop en de dubieuze belspellen die kennelijk rendabel genoeg zijn om er nóg meer van uit te zenden. Dergelijke programma’s zijn in precies dezelfde vorm al op RTL4, RTL 5, Net 5 & SBS6 te zien gedurende een groot deel van de dag.Verder wordt de programmering op Tien overdag vrijwel uitsluitend aangevuld met herhalingen van ‘Deal or no Deal’ en ‘Postcode Miljoenenjacht’.

Tijd voor Tien
De op het RTL-4 programma ‘Koffietijd’ geïnspireerde show ‘Tijd voor Tien’ is het énige nieuwe programma in de dagprogrammering. Wat kijkcijfers betreft zit deze show meestal nog ónder de programma’s die ervoor of erna komen en heeft soms zelfs bijna geen kijkers. De gemeten kijkdichtheid bedroeg 0,0 procent op werkdagen tot maximaal 0,2 procent (wat neerkomt op rond de 20.000 kijkers).op de beide Kerstdagen.

Met de dagprogrammering die al een tijdje een wens was van John de Mol wilde hij het kanaal samen met de naamswijziging van Talpa in Tien een duidelijkere identiteit geven. Inhoudelijk zullen kijkers nu eerder denken naar Tel Sell of Net 5 te zitten kijken en geen enkel verschil zien met de meeste andere commerciële zenders.

Tijdens de laatste perdiode van december zijn er overdag traditioneel véél meer kijkers omdat meer mensen vrij hebben. Evenwel heeft de dagprogrammering van Tien de kijkers niets te bieden waardoor deze dus volledig wegblijven of kennelijk nog liever naar de “live-programmering’ van bijvoorbeeld RTL-4 overschakelen. [JHV/Radio.NL]

Gerelateerde berichten