De betaalde regionale en landelijke dagbladen hebben over het derde kwartaal de advertentiebestedingen zien toenemen. Dit meldt Cebuco, de marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen donderdag op grond van een onderzoek van Nielsen Media Research. Een exacte stijging kan een woordvoerder van Cebuco niet noemen. Wel meldt de organisatie dat de bestedingen van nationale merken en diensten in het derde kwartaal stegen met 14,4%. Ook de personeelsmarkt leverde een belangrijke bijdrage.
De top 10 dagbladadverteerders, die een aandeel hebben van 22,2% in de bruto mediabestedingen, hebben volgens het onderzoek in de afgelopen drie maanden bijna 7% meer in dagbladen geinvesteerd dan in dezelfde periode een jaar eerder.
De nettobestedingen blijven stabiel ten opzichte van 2006 en vertonen hier en daar een lichte stijging, zo meldt Cebuco. ‘De personeelsmarkt groeit nog steeds maar die groei blijft sinds de zomer achter bij de verwachtingen.’
De top 10 lijst wordt aangevoerd door Kras, dat in de eerste negen maanden van 2007 EUR 36,5 miljoen uitgaf aan mediabestedingen, tegen EUR 24,3 miljoen in 2006. Daarna volgt Lidl met EUR 22,4 miljoen. AEX-component KPN was in de eerste negen maanden van 2007 goed voor EUR 21,6 miljoen. Een jaar eerder was dat EUR 20,4 miljoen. ABN AMRO komt op de 6e plaats met bestedingen van EUR 9,2 miljoen tegen EUR 4,9 miljoen in 2006. [Novum/Radio.NL]