De oplage van AD NieuwsMedia dat voor 37% in handen is van Wegener, zal begin 2006 op zo’n 555.000 liggen. Dat heeft bestuursvoorzitter Jan Houwert van Wegener maandag laten weten in zijn nieuwjaarstoespraak. ‘Naar verwachting is de ergste daling nu achter de rug en zal de oplage in 2006 stabiliseren’, aldus Wegener.
In september is AD Nieuwsmedia begonnen met een gemiddelde verspreide oplage van circa 580.000. Dit was 2,5% lager dan het gemiddelde in het tweede kwartaal van 2005 van de optelsom van de oude titels. Conform de verwachtingen is er een verdere daling opgetreden in het vierde kwartaal en de stand per begin januari van dit jaar zal per saldo ongeveer 555.000 bedragen.
Financieel directeur Jan Wegstapel van Wegener stelt in een toelichting op de toespraak dat het de doelstelling van AD Nieuwsmedia is om de oplage niet verder te laten zakken en dat ‘in ieder geval aan het eind van 2006’ sprake zal zijn van een oplage van 555.000. ‘2006 moet wat dat betreft een keerpunt zijn’, aldus Wegstapel.
Wegener laat maandag weten dat de daling van de oplage het grootst is in de regio’s Rotterdam en het Groene Hart, waar de verandering van de krant en de marktpositie volgens de uitgever het meest ingrijpend was.
Vertrouwen voor herstel wordt volgens Wegener ontleend aan het permanente lezersonderzoek, op basis waarvan besloten is om onder meer regiokaternen uitneembaar te maken. Dat is vanaf de tweede helft van deze maand het geval. ‘Inmiddels kan geconstateerd worden dat de kinderziektes eruit zijn en dat de compleet nieuwe organisatie ingewerkt is’, aldus Wegener.
Bij de advertentiewerving en -verwerking zullen nog aanpassingen nodig zijn in de nieuwe formule. ‘Echte conclusies over deze unieke operatie zullen pas over een half jaar mogelijk zijn’, constateerde Houwert in zijn nieuwjaarstoespraak. [Novum/Radio.NL]