Reclamebestedingen op radio stijgen

De stichting Platform Radio Exploitanten (PRE) heeft vandaag bekend gemaakt dat de netto reclamebestedingen op radio in 2005 zijn gestegen. De omzet is met 1,9 % toegenomen tot 241 miljoen euro. In 2004 bedroegen de netto bestedingen 236,5 miljoen euro. Opvallend is de groei van non-spot tot 7,7 miljoen euro binnen de totale bestedingen in 2005. Dit is een groei van 31% ten opzichte van het jaar ervoor. De verwachting is dat de radiobestedingen in 2006 opnieuw zullen stijgen.

In 2005 zijn de grootste branches op radio: financiële dienstverlening, Telecom/ICT bedrijven en retail. Dit komt overeen met 2004. De branche financiële dienstverlening was niet alleen de grootste besteder op radio in 2005, maar behoorde tevens tot de snelst groeiende branches op radio, samen met de branches overheid en consumenten electronica (bron: Nielsen).

Radio populair medium
Gemiddeld besteedt de Nederlander 8 uur per dag aan media. Radio blijft naast televisie het belangrijkste en populairste mediumtype. In 2005 werd gemiddeld 3 uur en 5 minuten per dag naar de radio geluisterd. Dat is een paar minuten minder dan in 2004. De gemiddelde luistertijd van 2005 blijft echter hoger dan de luistertijd in 2003 en 2002. (Bron: CLO, Intomart GfK, personen 10 jaar en ouder. Tijdvak 07:00-24:00. Hele week)

Afgelopen jaar is er veel gebeurd in radioland. Een aantal zenders is van eigenaar veranderd: Noordzee FM werd verkocht aan Q-music en Radio 538 werd door Talpa overgenomen. SBS wordt met de aankoop van Yorin FM een nieuwe speler op de radiomarkt. In januari 2006 zijn Sky Radio en Radio Veronica overgenomen door de Telegraaf Media Groep en Investeringmaatschappij ING Corporate. Daarmee is radio een medium dat in beweging blijft.

Prognose 2006
In 2006 verwacht PRE een verdere stijging van de bestedingen. De basis hiervan wordt gevormd door de stijgende economische groei, met name de binnenlandse groei, en de daarmee gepaard gaande stijging in het consumentenvertrouwen. Tevens zullen grote evenementen als de Olympische Spelen en het WK voetbal bijdragen aan een groei in de radiobestedingen. Daarnaast blijft radio volop in het nieuws door overnames van zenders en restyling van diverse stations. [Radiowereld.NL]