Luistercijfers: ORN Radio maart – april

ORN Radio, dertien regionale publieke omroepen van Nederland, is en blijft marktleider radio. Meer dan 3.400.000 verschillende luisteraars hebben in maart en april wekelijks afgestemd op de uitzendingen van hun favoriete Publieke Regionale Omroep. Dit is evenveel als Sky Radio. Daarmee behoudt ORN Radio de koppositie op de Nederlandse radiomarkt. Dit blijkt uit het vandaag gepubliceerde Continu Luisteronderzoek van maart-april uitgevoerd door Intomart/GfK.

Het marktaandeel van ORN Radio is nu 15,3%. Dat is een stijging van 0,3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het gat met Radio 2 en Radio 538 (beiden op een gedeelde tweede plaats) is inmiddels opgelopen naar 3,9%. Vorig jaar in maart-april was het verschil met nummer 2 Radio 538 nog 2,7%.

Ook bij een aantal belangrijke doelgroepen stijgt ORN Radio. Bij de doelgroep Boodschappers is ORN Radio marktleider met 17,8% (+0,4) en ook bij de jong volwassen (20-49 jaar) speelt ORN Radio een steeds prominentere rol met 4,9% marktaandeel (+0,4)

Clement Postmus, directeur van ORN: “Dat we een stijging zien van onze luistercijfers ten opzichte van vorig jaar, stemt ons zeer tevreden. De concurrentiestrijd is immers flink toegenomen en dan is het goed om te zien dat onze zenders op hoog niveau blijven presteren. Dat we ook stijgen in de belangrijke ‘commerciële’ doelgroep 20-49 jaar geeft aan dat ORN Radio zich meer en meer onderscheid als de enige echte bereikszender die een zeer breed luisterpubliek trekt, van jong tot oud.

De bovenstaande cijfers afkomstig uit het Intomart/GfK CLO periode Mrt-Apr 06, tijdvak Ma-Zo 07.00-19.00 uur en worden vergeleken met de cijfers van dezelfde periode vorig jaar. [Radiowereld.NL]