De Volkskrant doet voortaan zelf de exploitatie van streaming commercials. Na de zomer volgen andere titels van PCM. Tot voor kort werkte de Volkskrant samen met Zoom.in, maar die partij voldoet niet aan de eisen die de krant stelt aan een streaming commercial. Vandaag verschijnen de eerste commercials ‘nieuwe stijl’ op de site van de Volkskrant.
Sinds de lancering van de nieuwe site van De Volkskrant in mei maakt de krant geen gebruik meer van nieuwsvideo’s van Zoom.in. Eén van de redenen om de samenwerking te beëindigen was dat Zoom.in alleen video’s levert mét commercials. “Wij wilden zelf de exploitatie daarvan doen. Daarom maken we nu gebruik van eigen video’s en ANP-video’s,” vertelt Bas Broekhuizen, chef videoredactie van De Volkskrant. Lees verder
Film
Een man heeft zichzelf gisteren in de wc van een bioscoop in Jamnagar, west-India in brand gestoken uit protest tegen de opvattingen van een van de acteurs in de vertoonde film. Dit heeft het dagblad Times of India vandaag gemeld. De film Fanaa (Zelfvernietiging) is in India omstreden doordat hoofdrolspeler Aamir Khan zich heeft uitgesproken over een groot dambouwproject in de deelstaat Gujarat. Voorstanders van de Narmada-dam wijzen op de verbeterde drinkwatervoorziening voor 40 miljoen mensen. Tegenstanders zeggen dat degenen die hun huis moeten verlaten om plaats te maken voor de dam, te weinig steun van de overheid krijgen. Lees verder
Zwemkleding
Televisiezenders doen er alles aan om via het WK kijkers trekken. Napraten blijkt ook aantrekkelijk. Veronica probeert de ‘echte voetbalman’ te paaien. Wie wil weten hoe de televisiewereld over de voetbalkijker denkt, moet de komende dagen in de rust van de wedstrijden om het wereldkampioenschap even naar Veronica overschakelen. Op die zender wordt vanaf vandaag het WK Lingerie gehouden. Schaars geklede dames nemen penalty’s. „Sinds mensenheugenis is het al bekend… mannen houden maar van twee dingen: voetbal en vrouwen”, aldus Veronica. Ontkennen heeft natuurlijk geen zin, al is een kleine nuancering wel op zijn plaats. De (echte) wedstrijden worden de komende weken echt niet alleen bekeken door de spreekwoordelijk onderuitgezakte, chips etende en bier drinkende kerel. In elk geval zit er ook heel vaak een vrouw bij: tijdens het EK van 2004 zaten gemiddeld bij een wedstrijd 1,9 miljoen mannen van 13 jaar en ouder te kijken. Bij vrouwen lag dit aantal gemiddeld op 1,5 miljoen. Speelt Nederland, dan kijken er zelfs 3,5 miljoen vrouwen. En 3,6 miljoen mannen. „Ik denk dat ook vrouwen graag naar het WK Lingerie kijken”, zegt een woordvoerster van Veronica. „De dames dragen een keurige slip, geen string.” Lees verder
Kranten
De Nederlandse ochtendbladen zijn maandag zonder uitzondering lovend over de 1-0-overwinning van Oranje op Servië en Montenegro bij het wereldkampioenschap voetbal in Duitsland. Het AD kopt de uitslag als ‘Klasse’. De Telegraaf noemt de zege op de voorpagina een ‘Prima Start’ en even verderop in de krant een ‘Hoopvolle Ouverture’. Alle kranten noemen linksbuiten en doelpuntenmaker Arjen Robben de uitblinker. Lees verder
Villa BvD
In plaatsjes als Hinterzarten en Titisee in het Schwarzwald kunnen ze er niet om lachen. Wat heet, ze zijn woest op Villa BvD, de talkshow van Barend en Van Dorp. Melvin, alias Kees Prins, ensceneerde dat hij in het sjieke vijfsterrenhotel Parkhotel Adler was, waar Oranje verblijft en dat hij een vieze keuken en lege flessen Sekt aantrof, een damesslipje in het zwembad en een klein bed waarin de lange Oranjekeeper Van der Sar moest slapen. Er dreigt een heuse rel in de kleine bergdorpjes. Burgemeester Hansjorg Eckert van Hinterzarten noemt de uitzending ‘eine Scheisse’. De gehele gemeenschap in het Schwarzwald is reuzetrots op het Adlerhotel, waar alleen maar high society komt en waar in 1954 toen West-Duitsland wereldkampioen werd, het Duitse elftal logeerde. Wie aan het Adlerhotel komt, en de goede naam in twijfel durft te trekken, krijgt de woede van de Duitsers over zich heen. En die is niet mals. Lees verder
AVRO
De finalisten van het Nederlandse Junior Songfestival 2006 zijn bekend. Het niveau van de deelnemers was zo hoog dat niet vijf, maar zes liedjes zijn geselecteerd. Dat maakte de AVRO, die het songfestival in september uitzendt, maandag bekend. Lees verder
TV
Televisie is veruit het belangrijkste medium als het gaat om branded content initiatieven, zo bleek vorige week op het Branded TV Content congres in Bussum. Het begrip non spot adverteren maakt steeds vaker plaats voor het veel bredere concept branded context. Internet en mobiel zijn echter nog vaak sluitposten op de begroting. Branded content is te definiëren als alle content, behalve spot, die kan helpen om de boodschap van een adverteerder over te brengen. Ook in Nederland kloppen adverteerders steeds vaker met eigen televisieconcepten aan bij de commerciële omroepen. Het aantal gesponsorde programma’s neemt dan ook fors toe. “Nederland loopt hiermee internationaal voorop,” vertelde algemeen directeur Paul Römer van Endemol. “In de Verenigde Staten worden met branded tv weliswaar hogere omzetten gehaald, maar inhoudelijk komen ze meestal niet verder dan een paar product placements.” Lees verder
Lesbisch
De Amerikaanse serie The L Word, over het leven en de liefdes van lipsticklesbo’s in LA, is een wereldwijd succes. Ook Nederlandse lesbo’s zijn enthousiast. Ze zijn jong, mooi, slank en – ze zijn lesbisch. The L Word , in Amerika zo populair dat er een vierde serie in de maak is, gaat over de levens en liefdes van lipsticklesbo’s in Los Angeles. Wat opvalt in de 47 landen waar deze lesbische Sex and the City is te zien: er kijken ook mensen die niet tot ‘de doelgroep’ behoren. Hetero’s dus. Lees verder
Entertainment
Willem van Hanegem bromt tegen iedereen die het maar horen wil dat er in het gehucht Dietenbach werkelijk geen ene moer te beleven is. Collega-analyticus Bert van Marwijk ziet duidelijk wel de relaxte kant van zijn tijdelijke tv-baan, zo trekt hij er in de ochtend per mountainbike op uit voor een tocht door het bevallige Zuid-Duitse heuvellandschap. Lees verder
Microsoft
Frankrijk is deze maand het eerste Europese land waarin de internettelevisie en video-on-demand-dienst Microsoft TV wordt geïntroduceerd. Club Internet, de Franse internettak van telecombedrijf Deutsche Telekom, brengt Microsofts iptv-dienst vanaf eind juni voor zijn bestaande klanten. Nieuwe Club Internet-abonnees kunnen vanaf eind augustus gebruikmaken van de dienst, zo meldt Reuters. Lees verder
Glasvezelverbod
Het CDA overweegt om gemeentelijke investeringen in glasvezel toe te blijven staan. Ondertussen gaan in investeringen door, met een initiatief in West-Brabant. Zaterdag berichtte Het Parool dat de CDA-woordvoerder voor telecom, Jos Hessels, toch afziet van steun aan de VVD om te komen tot een verbod voor gemeenten om geld in glasvezel te steken. Het CDA-Tweede Kamerlid zou op een formulering zinnen die het gemeenten moeilijker zou maken te investeren in glas, maar nog voldoende ruimte biedt. Gemeenten zouden hun belangen na een paar jaar moeten verkopen. Lees verder