Free FM blijft kwakkelen ondanks komst Opie & Anthonie

Het nieuw soort talkformat dat eind vorig jaar door CBS Radio werd ingevoerd, wil in de grootste radiomarkten van de Verenigde Staten nog altijd niet aanslaan. Dit blijkt uit de luistercijfers over de afgelopen zomer (summer ratings) die onderzoeksbureau Arbitron afgelopen dinsdag publiceerde. Ook de komst van Opie & Anthony heeft er nog niet voor kunnen zorgen dat het ‘overall’ marktaandeel van Free FM is gestegen. Zowel in New York City, Chicago en Philadelphia, waar Opie & Anthony ‘s ochtends te beluisteren zijn, is het marktaandeel gedeeld. Maar ook in niet Opie & Anthony steden zoals Los Angeles, waar Free te ontvangen is, is het marktaandeel gedaald.

New York 1,3% (-0,1%), Los Angeles 1,3% (-0,4%), Chicago 0,9% en Philadelphia 1,9% (-0,8%). Dit zijn de teleurstellende luistercijfers van de verschillende Free FM stations, waarmee CBS Radio deze week weer eens werd geconfronteerd. En bij de introductie in oktober 2005 klonk het allemaal nog zo mooi:

Free FM is een nieuw soort talkformat. De stations die dit format gingen hanteren zouden gevuld gaan worden met een sprankelende mix van personalities wiens creativiteit, perspectief, gevoel voor humor, intelligentie en onvoorspelbaarheid niet vallen binnen de geldende maatstaven van welke vorm van bestaande radioformats dan ook.

Daarbij zou deze nieuwe generatie van FM stations een vermakelijke mix van provocerende, politieke, pop, nieuws, muziek en life style formats zijn met een overtuiging, passie, originaliteit, brutaalheid en innovatie die nergens anders te horen is op de radio.

Maar vooralsnog lijken de inwoners van de grote steden nog niet echt warm te lopen voor dit nieuwe format. Natuurlijk heeft het vertrek van Howard Stern eind 2005 gezorgd voor een forse daling van de luistercijfers, maar CBS heeft deze dalende lijn nog niet weten om te zetten in een stijgende.

Ook de komst van Gregg “Opie” Hughes en Anthony Cumia in april van dit jaar heeft nog weinig effect gehad op het ‘overall’ marktaandeel van de verschillende Free FM stations. Ook de prestaties van het duo zelf verschilt per regio. Zo bezetten Opie & Anthony in New York momenteel de tweede plek in hun kerndoelgroep mannen 18 tot 34 jaar, terwijl in Philadelphia het marktaandeel in diezelfde doelgroep daalde van 9,6 naar 6,8%.

Maar wat vooral een groot probleem is van de Free FM stations is de rest van de programmering, want zodra Opie & Anthony om 9 uur hun uitzending beëindigen, raken de luistercijfers helemaal in een ‘vrije’ val. In New York daalt het marktaandeel van Free FM in de doelgroep 18 tot 49 jaar van 6,8% tussen 6 en 9 uur, naar 2,8% tussen 9 en 10 uur.

Volgens Opie & Anthony is de programmering van Free FM veel te zwak, zo meldt FMQB. ‘Het programma na ons is een drama, maar ook daarna wordt het niet veel beter’, zo reageerde Opie afgelopen dinsdagochtend tijdens de show. Volgens het is een mogelijke oplossing om de ochtendshow met een uur te verlengen naar 10 uur. Tijdens het laatste uur zou dan ook een ‘Best of’, of beter omschreven ‘Worst of’, uitgezonden kunnen worden van de ochtendshow.

De adviezen van Opie & Anthony, alsmede hun commentaar op de programmering, werd echter niet door iedereen gewaardeerd. De heren werden dan ook op de vingers getikt door Tom Chiusano, die belast is met de dagelijkse leiding bij Free FM New York (WYNY), waarvandaan het duo de show maakt. Op de radio zelf was hier helaas niet veel van te horen, want al snel werd een reclameblok in gestart. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten