Google Inc, het moederbedrijf achter de populaire zoekmachine Google, heeft haar pijlen gericht op de radiowereld. Nadat het begin dit jaar al aankondigde ook radioreclame te willen gaan verkopen, wil het haar marktpositie op het gebied van radio vergroten. Inmiddels gaan zelfs al de geruchten dat Google een deel van Clear Channel wil overnemen, zo meldt persbureau ‘Reuters’.
In januari van dit jaar stapte Google al langzaam de radiowereld binnen door het bedrijf dMarc Broadcasting te kopen. dMarc Broadcasting staat in de Verenigde Staten bekent om haar geautomatiseerde platform waarmee adverteerders gemakkelijk hun advertenties kunnen inplannen en aanleveren bij diverse radiostation. Daarnaast kunnen de adverteerders gemakkelijk een overzicht krijgen met wanneer en op welk station hun spotjes te horen zijn.
Voor de radiostations betekent dit platform een fikse kostenbesparing op het gebied van reclameverkoop en planning, want het platform zorgt ervoor dat het spotje automatisch ingepland wordt op de zender.
Google is nu druk bezig het platform van dMarc te integreren in ‘Adwords‘, waarmee Google momenteel al advertenties op internet verkoopt. Onder de naam ‘Google Audio Ads’ zullen binnekort eerste tests plaatsvinden met dit systeem. Vooralsnog zal Google zich alleen op de Amerikaanse radiowereld richten.
En Google is er erg op gebrand om een belangrijke speler te worden op de Amerikaanse radiomarkt. Om reclamezendtijd te verkopen heeft Google een groot aantal reclameverkopers aangenomen, die absurt hoge salarissen betaald zouden krijgen. In sommige gevallen zou het salaris zelfs wel 50% hoger liggen, dan het gemiddelde salaris van een reclameverkoper bij een radiostation.
Inmiddels gaan ook al de geruchten dat Google wel eens een aandeel in het mediaconcern Clear Channel Communications. Vorige maand werd namelijk bekend dat de familie Mays, oprichters van Clear Channel, haar aandeel in het concern mogelijk wil gaan verkopen. Hiermee zou Clear Channel de waarde van het aandeel willen opvijzelen. Of het ook daadwerkelijk tot een verkoop zal komen is nog onduidelijk. Zowel Clear Channel als Google willen namelijk geen commentaar geven op de geruchten. Daarnaast zouden er meerdere partijen op Clear Channel azen.
Overigens gaat Google ook advertentieruimte in kranten verkopen. Google koopt daarbij hele krantenpagina’s, om deze vervolgens middels ‘Google Ads’ te verkopen. [RS/Radio.NL]